Woerden

Woerden Bruist laat de zon weer schijnen en de jongeren verschijnen

Foto: Suna Akilli

Door de grauwe lucht en regendruppels heen bevindt zich een groot feest vol muziek en mensen. Woerden Bruist is de stichting die het feest mogelijk maakt op het Kerkplein. Mensen kwamen na afloop van de Koeiemart nog een drankje doen. Voor de jongeren was dit ook juist een goede plek om te zijn.

“Jong of oud? Allebei eigenlijk.”
Woerden Bruist organiseert evenementen voor iedereen in Woerden en omstreken. Ze organiseren meerdere evenementen door de loop van het jaar met verschillende muziekstijlen. Op het Kerkplein zie je lampen met verschillende kleuren waar je onder kan staan, een groot podium met dj’s en livemuziek en meerdere cafés die ook feest vierden. Achter de bar van Woerden Bruist staat Jara om bier te tappen voor gasten. Ondanks de regen zegt ze dat echt iedereen hier komt, met name de jongeren van Woerden. “Het feest is voor iedereen, ook al mijn vrienden zie ik hier”, vertelt Jara.

Voor iedereen is er wat
Door de regen staat iedereen onder de tenten bij de kroegen te kletsen, te dansen en te drinken. Vele mensen staan onder de tenten bij elkaar en je hoort veel gelach. Verschillen van mensen in jong en oud zie je gelijk, elke leeftijd is hier te vinden. Ook de muziek is niet hetzelfde overal. Rond het plein speelt er op verschillende plekken andere muziek. Hierdoor is dit feest toegankelijk voor elke leeftijd. De jongeren in Woerden zijn hier zeker te vinden (quote Sarah interview).

De stad moet bloeien
In Woerden zijn er veel evenementen door het jaar heen. Vooral rond de nationale feestdagen bruist Woerden. Woerden Bruist wil dat er nog meer feest komt in Woerden, ook voor jongeren. De stichting heeft als doel om de stad voor jongeren te laten bloeien. Het organiseren van die evenementen is mogelijk door alle sponsors en horecabedrijven die deelnemen.

Muziek brengt leeftijden samen
Op het Kerkplein zie je ook vele jongeren in groepjes rondlopen. Ook staan ze tussen alle andere mensen te dansen onder de tenten. Ze zingen mee met de muziek en dansen, of kletsen met elkaar.
De muziek gaat van ‘De Jeugd van Tegenwoordig’ tot Nederlandse volksmuziek. Zo kan iedereen met een eigen smaak toch genieten van de muziek. Door verschillende muziek te draaien worden er ook alle leeftijden getroffen.

Hieronder kunt u de audioreportage van Sarah Kleine beluisteren, opgenomen tussen de mensen op het Kerkplein.

Tijdens de ‘Nacht van Woerden’ heb ik een aantal jongeren geïnterviewd. Ik heb ze gevraagd of zij vinden dat er genoeg evenementen zijn voor jongeren in Woerden. Veel vinden dat er zat te doen is, maar toch vind ook een deel dat er wat meer georganiseerd kan worden. Teun en Jonne vertellen hun ervaringen in het volgende audiobestand.

Suna Akilli

Hallo, mijn naam is Suna Akilli. Ik ben student aan de school voor journalistiek in Utrecht, met een grote passie voor schrijven. Vooral onderwerpen zoals muziek en maatschappelijke thema's interesseren mij, maar met mijn nieuwsgierigheid kan ik mij interesseren in elk onderwerp! Naast schrijven ben ik veel bezig met muziek maken en gedichten schrijven. Met een creatief hintje vorm ik verhalen die voor iedereen leesbaar zijn.