Amersfoort

Diggy Dex zet FLUOR op zijn kop tijdens zijn tour ‘Losse Krabbels’

Diggy Dex tijdens de Buma Awards in 2020.

AMERSFOORT – Amersfoorts eigen chansonrapper organiseert twee shows in concertzaal FLUOR in aanloop naar zijn nieuwe album. Tijdens de shows krijgen zijn fans alvast een voorproefje van zijn nieuwe album. Koen Jansen, de echte naam van de rapper, is geboren en getogen in Amersfoort. De shows in FLUOR zijn voor de Amersfoorters daarom extra bijzonder en dus waren beide shows al snel uitverkocht. De artiest heeft al twee singles van zijn nieuwe album uitgebracht, waaronder één die voor de Amersfoorters heel herkenbaar is.

In de maand maart staat Diggy Dex negen keer op het podium om zijn fans alvast de kans te geven om zijn nieuwe muziek te horen. De shows zijn onderdeel van zijn tour “Losse Krabbels”, die hij opvoert in aanloop naar de uitgave van zijn nieuwe album. Van dit nieuwe album heeft hij al twee singles uitgebracht, “Mijn Stad” is daar één van. Dit lied gaat over Amersfoort waarin hij verschillende plekken benoemt die voor hem, als Amersfoorter, bijzonder zijn. “Hier ligt mijn hart, dit is mijn stad, mijn thuis, mijn huis, mijn stad”, zingt hij in dit lied. Reinout, bezoeker van de show vertelt dat het heel herkenbaar is. “Ik ben zelf ook opgegroeid in Amersfoort, dus ik herken erg wat hij zingt.” Hij kijkt uit naar het nieuwe album en is ook erg benieuwd naar zijn nieuwe muziek. “Ik vind de teksten van hem zo mooi, als hij ook in het nieuwe album weer mooie teksten verwerkt, zou ik dat heel gaaf vinden”, vertelt hij. Tijdens deze tour is er bij elke show ook een merchandise stand aanwezig. Veel bezoekers gaan voorafgaand aan de show bij deze stand langs om een boek, trui of T-shirt te kopen. “Ik ben speciaal eerder hier naartoe gekomen om het T-shirt van Amersfoort te kopen”, vertelt Robin, die ook bij de show aanwezig is. Van verschillende liedjes van de artiest zijn truien en T-shirts gemaakt waarop een deel van de songtekst staat. Omdat “Mijn Stad” voor de Amersfoorters een kenmerkend en herkenbaar lied is, zijn er ook exclusieve T-shirts ontworpen met teksten van dit lied. “Online waren ze zó snel uitverkocht, dat ik er vanavond echt ééntje moest halen!”, aldus Robin.

Diggy Dex brengt in aanloop naar zijn nieuwe album een boek uit dat, net als zijn tour, ook “Losse Krabbels” heet. Hierin neemt de artiest je mee in het proces van schrijven en vertelt hij over zijn inspiratiebronnen. Ook laat hij zien hoe de losse krabbels uiteindelijk tot een lied gevormd worden. Dit boek is ook de rode draad tijdens zijn tour. Na een gezongen lied pakt hij zijn boek erbij en leest hij er iets uit voor, daarna start hij samen met zijn band het volgende lied. De sfeer in de concertzaal is erg goed, de liedjes worden door het publiek al luidkeels meegezongen. Voor FLUOR is dit niet de eerste keer dat ze samenwerken met Diggy Dex, vertelt Rik Velthuizen, manager marketing en communicatie. “Een show van Diggy Dex is voor ons altijd leuk om te organiseren. We kennen Diggy en zijn management ondertussen goed. Hij komt al een aantal jaar naar FLUOR, met als hoogtepunt twee uitverkochte shows van het Openluchttheater vorig jaar.” Diggy Dex was de afgelopen jaren ook veel op televisie te zien. Zo deed hij aan alle edities mee van “The Streamers” en was hij in 2020 te zien in het programma “Beste Zangers”. De kaarten voor de shows waren snel uitverkocht. “Als een artiest veel op tv is, merken we dat natuurlijk in de kaartverkoop. Hoe meer een artiest op dat moment ergens te zien is, hoe sneller de kaartverkoop gaat”, vertelt Rik Velthuizen.

Na Amersfoort gaat de tour nog verder en treedt Diggy Dex nog op in Arnhem, Alkmaar, Zwolle en Leiden. Hij sluit zijn tour af in Breda. Het nieuwe album komt in september uit en zal “Tempo Giusto” heten.

Suus ten Kate

“You have to go where the story is to report on it. As a journalist, you’re essentially running to things that other people are running away from.” is een quote van Lester Holt, een Amerikaanse journalist. Deze quote laat in mijn ogen precies zien waar journalisten elke dag mee bezig zijn. Met een flinke dosis nieuwsgierigheid en een passie voor het delen van verhalen van anderen, studeer ik momenteel aan de School voor Journalistiek. Ik schrijf al sinds jongs af aan en dus is de Journalistiek dé plek waar ik mij thuis voel. Met mijn bijzondere voorliefde voor sportjournalistiek hoop ik mijn weg te vinden in dit prachtige vak!