Amersfoort

Kringloopwinkel Red een Kind bestaat 5 jaar

gemaakt door Jelle Betten

AMERSFOORT-Kringloopwinkel voor Red een Kind bestaat vijf jaar. Het vijfjarige bestaan werd van donderdag 4 april tot zaterdag 6 april uitbundig gevierd. De kringloopwinkel in Amersfoort is een inspirerende plek waar vintage artikelen en duurzaamheid bij elkaar komen, terwijl de winkel tegelijkertijd mensen in armoede steunen.

Het verhaal

In 2017 opende stichting KLIMREK de eerste winkel van Kringloop voor Red een Kind. Dit zijn er nu meerdere door heel Nederland en zo ook in Amersfoort. “Ik ben zelf in contact gekomen met de projectleider van de kringloopwinkels, want ik wist dat er in Zwolle ook een kringloop voor Red & Kind was en ik vond het heel leuk als dat ook hier zou komen. Ik heb ze dus benaderd of er al plannen waren om in Amersfoort een winkel te gaan openen en toen hadden ze net in die week besloten dat ze inderdaad een winkel hadden wilden gaan starten. Daarna is het heel snel gegaan en waren we binnen een week open”. De kringloopwinkel zegt Inge Meijboom, beheerder en oprichter van de kringloopwinkel Red een Kind in Amersfoort. De kringloopwinkel wordt compleet gerund door vrijwilligers. ‘’In het begin hadden we nog niet zoveel vrijwilligers en waren we dus alleen vrijdag, zaterdag en zondag open en dan alleen de onderste verdiepingen, maar nu kunnen we vijf dagen in de week en beide verdiepingen open”, zegt Inge. Er zijn ondertussen zo’n vijfenzeventig vrijwilligers actief zodat de winkel vijf dagen per week open kan gaan. Iedere vrijwilliger heeft zijn eigen plekje in de winkel en zorgt ervoor dat het plekje schoon blijft. “Ik ben sinds half maart begonnen, dus ik ben vers van de pers. Ik sta nu bij het inleverpunt, dus ik sorteer alles wat binnenkomt en zorg dat het compleet is. Iemand anders zorgt dan of het geschikt is. Zo blijven we netjes en effectief”, zegt Jan, vrijwilliger bij de winkel.

Doel

De kringloopwinkel draagt bij aan de missie van stichting Red een Kind; zij steunen kinderen in armoede en nood, hun familie en hun hele omgeving. “Ik vind het concept heel mooi, omdat het twee doelen dient. De opbrengsten in onze winkels gaan naar de kinderen en we zijn ook hartstikke duurzaam bezig. Als ondernemer is ook het ook mooi, vaak gaat het namelijk alleen maar om meer omzet, terwijl wij dit alleen maar op een duurzame manier doen”, aldus Inge. “Ook helpt dit onze vrijwilligers. Soms zijn het mensen die psychisch niet helemaal lekker in hun vel zitten en die geven we dus ook structuur in hun dag”. ‘’Ik ben een doener en sinds kort gepensioneerd. IK wilde na mijn baan wat betekenen voor een ander, dus kwam ik bij kringloopwinkel Red een Kind’’, aldus Jan.

Stichting Red een Kind

Red een Kind is een christelijke, internationale organisatie die toekomst geeft aan kinderen in armoede en nood, hun familie en hun hele omgeving. Ze doen dat op hun eigen manier, zo willen ze in plaats van het geld gelijk aan de mensen in nood geven de cirkel doorbreken. Ze geven dus het geld uit aan tools om zo de mensen in nood te helpen hun eigen problemen op te lossen, en in de toekomst het probleem voor te zijn. Op deze manier is duurzame verandering in situaties van armoede mogelijk en versterkt Red een Kind de weerbaarheid van hele gezinnen tegelijk. Ouders vergroten hun inkomen en zelfvertrouwen in zelfhulpgroepen, zodat hun kinderen ook een zicht krijgen op een toekomst zonder problemen. Op dit moment strijdt de stichting tegen armoede in India, Kenia, Burundi, Malawi, Oeganda, Rwanda, Zuid-Soedan, Somalië en DR Congo.

Ruim je binnenkort je boekenkast, kledingkast of schuur op? Lever bruikbare spullen in bij de kringloopwinkel op Textielweg 22 en draag bij aan het steunen van kinderen in armoede. En wil je normaal doneren kan dat via de site van Red een Kind.

Jelle Betten

Jelle Betten (2002) is een beginnend journalist aan de School voor Journalistiek, wiens ambitie bij de sport ligt.  Woonachtig in Purmerend probeert hij zich meer wegwijs te maken over de wereld. Als sociale jongen kan Jelle met iedereen overweg en probeert hij ook iedereens verhaal te horen.  Hij probeert door middel van data, feiten en persoonlijke meningen het nieuws te brengen naar de mensen toe.  Als een echt sportmens gaat het hem goed af om in een team te werken al kan hij soms wat meer initiatief tonen.