Amersfoort

Voor het eerst weer rondleiding door Koppelpoort Amersfoort: “Prijs voor beste stad van Europa heeft flinke impact op rondleidingen”

Foto gemaakt door Thijs Sanders - Koppelpoort

Van 2 april tot 29 september organiseert Gilde Amersfoort elke dinsdag en donderdag een rondleiding door de Koppelpoort. Gilde Amersfoort is een vrijwilligersorganisatie in Amersfoort die wandelingen, torenbeklimmingen en fietstochten organiseert door Amersfoort. De organisatie heeft zo’n tachtig gidsen die dit allemaal vrijwillig doen. Gilde Amersfoort organiseert door het hele jaar heen rondleidingen maar met de Koppelpoort zijn ze 2 april begonnen. Hans van Harten (68) uit Amersfoort is stadsgids en voorzitter bij Gilde Amersfoort. Hij doet als eerst dit seizoen de rondleiding door de Koppelpoort en vertelt met veel enthousiasme over de geschiedenis van Amersfoort en de Koppelpoort. Hij is altijd al geïnteresseerd geweest in Geschiedenis en besloot een aantal jaar geleden stadsgids bij Gilde Amersfoort te worden.

Waarom wordt er een rondleiding door de Koppelpoort georganiseerd?

De koppelpoort zat altijd al in de stadswandelingen. Vaak lopen we er dan ook kort langs en vertellen we dan ook kort een aantal dingen over de Koppelpoort. Maar we kregen steeds vaker verzoeken om wat langer stil te staan bij de Koppelpoort omdat mensen het interessant vonden en er meer over wilde weten. Ook zeiden mensen dat ze graag een kijkje zouden willen nemen in de Koppelpoort. Daarom hebben we in overleg met de gemeente besloten om twee keer in de week een rondleiding door de Koppelpoort te houden. En dit doen we tot eind september op dinsdag en donderdag.

Vandaag zijn dus de eerste rondleidingen van dit seizoen. Zijn dit de eerste rondleidingen door de Koppelpoort?

We zijn in de maanden voor kerst begonnen met deze rondleidingen door de Koppelpoort. Na de kerst zijn we er tijdelijk mee gestopt. Behalve in de voorjaarsvakantie, toen hebben we nog twee dagen een rondleiding gedaan. En nu zijn we weer begonnen en gaan we tot september hiermee door.

Wat maakt de Koppelpoort nou zo speciaal? Waarom moeten bezoekers van Amersfoort deze poort gezien hebben?

Wat de Koppelpoort zo speciaal maakt is dat de Koppelpoort eigenlijk de enige poort van Nederland is. Al die stadsmuren en poorten zijn bijna allemaal in de negentiende eeuw gesloopt. De koppelpoort is dus eigenlijk de enige stadspoort die zowel als landpoort als waterpoort dient. Dat heb je nergens meer in Nederland. En binnen heb je dan ook nog eens authentieke inrichting en technieken van de poort zien. Dat is gewoon ontzettend uniek.

Zijn er nog speciale voorbereidingen getroffen voor de heropening van deze rondleiding?

We hebben na vorig jaar geëvalueerd hoe het ging en wat er verbetert kan worden. Wat daaruit kwam is dat we wel wat kleine dingen konden verbeteren. Bijvoorbeeld het ticketsysteem. Wij geven twee keer per dag een rondleiding, om 13:30 en 14:30. Maar ons ticketsysteem kon maar één tijd afdrukken. Waardoor iedereen die een ticket had besteld om 13:30 kwam. Hierdoor was het vaak te druk en moesten mensen wachten. Dat hebben we opgelost voor dit seizoen.

Amersfoort is verkozen tot ‘beste stad van Europa’. Heeft deze prijs invloed op het bezoekersaantal van deze rondleiding?

De prijs heeft al veel invloed gehad. Amersfoort kreeg deze prijs in november en we hadden verwacht dat, doordat de kerstdagen eraan zaten te komen, de bezoekersaantallen zouden dalen. Maar uiteindelijk zagen we dat de bezoekersaantallen juist alleen maar toe namen. Daarnaast verwachten we ook dat door deze prijs, meer mensen een dagje Amersfoort in hun agenda hebben staan. Voor hen is deze rondleiding ontzettend geschikt. We merken al dat we al 40% meer bezoekers hebben dan vorig jaar. En we verwachten dat het in de zomer ook zoiets gaat zijn. Dus zo’n prijs heeft een grote impact op onze rondleidingen.

De prijs die Amersfoort heeft gewonnen zorgt dus voor meer bezoekers. Maar komen er ook buitenlanders op de rondleidingen af?

Er komen zeker buitenlanders op onze rondleidingen af. Wat ik bijvoorbeeld veel zie is dat voor buitenlanders onze rondleidingen boven aan de toplijsten staan van dingen die je in Amersfoort kunt doen. Ook de rondleiding door de Koppelpoort staat altijd hoog. Dus buitenlanders gaan dan ook op zoek naar de Koppelpoort om de rondleiding te kunnen doen. We hebben bij onze organisatie dan ook een paar Engelstalige gidsen zodat buitenlanders de rondleidingen kunnen volgen. Ook gaan wij op een zaterdagmiddag een Engelstalige stadswandeling doen met Engelse gids. Deze zou op een vast tijdstip plaatsvinden. Dat is op aanloop en zou ten alle tijden doorgaan. Dus dan maakt het niet uit of je met een hele groep bent of met één persoon. We verwachten dat deze rondleidingen aan gaan slaan maar dat moeten we nog afwachten.

Thijs Sanders

Mijn naam is Thijs Sanders, ik ben 18 en woon in Nieuwegein. Ik zit op de school voor journalistiek in Utrecht. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in verhalen schrijven en de waarheid naar bovenhalen. Sinds 1 september probeer ik zoveel mogelijk nieuws te vergaren in Utrecht centrum. In de toekomst hoop ik voor een sportkrant te kunnen werken.