Amersfoort

Een weg naar begrip voor menstruatie en menstruatiearmoede

Menstruatie uitgifte punt (MUP) in Soesterberg.

SOEST- Er is steeds meer verborgen armoede in Nederland, waardoor de vraag naar gratis menstruatieproducten is gestegen. In Soest zijn er door initiatiefneemster Soraya Lartey menstruatie uitgifte punten (MUP’s) opgezet. De producten zijn voor alle mensen die het nodig hebben.

Lartey merkt in haar woonplaats (Soest) dat er vrouwen zijn die de weekboodschappen boven een doosje tampons of maandverband moeten kiezen. De Soestenaar vindt dat dit niet kan en komt in actie. Ze komt in aanraking met het menstruatiefonds door contact op te nemen met stichting Balans en Linda de Wagt, die hetzelfde probleem zag als Lartey. Zij hebben een korter lijntje met de gemeente waardoor het armoedefonds beter te bereiken is.

Elk MUP heeft een eigen beheerder. Zij bestellen producten bij het menstruatiefonds en vullen de kastjes aan. De MUP’s zijn te vinden op plekken waar veel meisjes en vrouwen komen, zoals stichting Happy kids-Happy People en het jongerecentrum in Soest. Een locatie die geen openbaar kastje wil, kan op het toilet ‘dispensers’ met menstruatieproducten ophangen als oplossing. Omdat de gemeente verder geen informatie geeft over hoe de armoede in Soest verdeeld is, is het op grote schaal moeilijk te zien waar het beste een MUP geplaatst kan worden.

Lartey hoopt op meer begrip voor vrouwen met hevige menstruatieklachten en mensen die problemen hebben met het aanschaffen van menstruatieproducten. Zo zegt ze: “ik hoop dat het taboe rond menstruatie zal verdwijnen”.

In het kader van Internationale Anticonceptiedag, vroegen we Lartey over de komst van anticonceptieproducten in de kastjes. Dit is echter niet iets wat we snel zullen zien, waarbij Lartey zegt: “Dan denk ik dat er snel misbruik van wordt gemaakt”. Dus het toevoegen van producten zoals de pil of condooms staat nog niet op de planning. “Het is wel iets wat ik heel belangrijk vind”, zegt Lartey.

Nieske koops vraag Soraya Lartey, initiatiefneemster van de menstruatie uitgifte punten, waarom ze aan dit project is begonnen.

Lou Michels

Hallo daar! Ik ben Lou Michels, 18 jaar oud en woon in Castricum. Sinds dit schooljaar studeer ik aan de School voor Journalistiek in Utrecht. In mijn ogen ben ik begonnen aan een groot avontuur, omdat ik nog niet honderd procent zeker ben over wat ik in de journalistiek wil gaan doen. Om dit avontuur af te trappen, maak ik lokaal nieuws. Ik ben benieuwd naar waar de mensen en verhalen mij zullen brengen. Gelukkig heb ik een fijne redactie en hoofdredacteur om mee samen te werken. Zij kunnen mij helpen mezelf te ontplooien en mij te begeleiden naar dé journalistieke rol die bij mij past.