Amersfoort

Kringloopwinkel Terre des Hommes Amersfoort pakt uit met 10-jarig jubileum

AMERSFOORT- Terre des Hommes is een Nederlandse stichting met zo’n 45 winkels gerund door ruim 1800 vrijwilligers verspreid door heel Nederland. Zij verkopen tweedehands artikelen en halen hiermee geld op voor verschillende projecten, zo ook Terre des Hommes in Amersfoort, die dit jaar 10 jaar bestaat.

Op vrijdag 6 oktober is het de nationale dag van de kringloopwinkels. De kringloopwinkel ‘Terre des Hommes’ in Amersfoort houdt dit jaar hun 10-jarig jubileum, en daarom pakken zij groots uit. De winkel organiseert met het jubileum twee speciale activiteiten. Een daarvan is een loterij, bezoekers van de winkel kunnen meedoen aan de loterij en prijzen winnen. De loterij is een project van de kringloopwinkel, het geld dat de winkel hiermee ophaalt gaat naar hun project ‘Stop kinderarbeid in micamijnen’. ‘Voor dit doel halen wij geld op, zo willen wij dat de kinderarbeid van de jonge kinderen in de micamijnen in Jharkhand, India, stopt, kinderen van 5 à 6 jaar moeten soms dagen onder de grond werken en dat is heel erg.’ Vertelt een van de vrijwilligsters van Terre des Hommes. Het project focust zich vooral op het promoten van kinderrechten, zorgen voor onderwijs, en de lokale overheid inlichten dat er betere kinderrechten moeten komen. De visie van Terre des Hommes is dan ook dat kinderen niet meer worden uitgebuit en zij gaan net zolang door tot dit is bereikt.

De andere speciale activiteit is iets heel anders, namelijk een modeshow die gehouden zal worden in het Sint Aegtenkapel in Amersfoort. ‘De locatie van de modeshow is erg speciaal, het is in een heel mooi historisch pand wat ook erg leuk is om te zien voor de bezoekers,’ vertelt de vrijwilligster van Terre des Hommes Amersfoort. ‘De jaarlijkse modeshow wordt al ruim 8 jaar gehouden, maar zal dit jaar uitgebreider zijn dan de jaren ervoor,’ er hebben zich ongeveer 8 vrijwilligers aangemeld voor de modeshow, die krijgen allemaal hun eigen kleedster die ze helpt met het aankleden, want er zal tussendoor veel van setjes gewisseld moeten worden’. Ook heeft de winkel rekening gehouden met de duurzaamheid van de kleding, aangezien het die week ook de week van de duurzaamheid is. De kleding is tweedehands en krijgt daarom een tweede leven door de kleding te gebruiken in de modeshow. ‘De modeshow is voor publiek van jong en oud, ik loop hem zelf ook mee samen met mijn kleindochter dit jaar,’ aldus de vrijwilligster.

Voor het interview ging Alejandro in gesprek met Ingrid ter Haar, een medewerkster van Terre des Hommes Amersfoort, maar ook zeker een maatschappelijke voorvechter die zich graag inzet voor goede doelen. In dit mooie plekje aan de rand van de binnenstad vroeg Alejandro aan Ingrid waar Terre des Hommes zich nou precies voor inzet en vroeg hij naar de modeshow van 21 oktober:

Isa Bauman

Al van jongs af aan had Isa Bauman (2004) uit Den Haag al een passie voor schrijven en was erg nieuwsgierig naar de wereld om haar heen. Als mensen aan haar vroegen wat zij later wilde worden, antwoordde zij dan ook met journaliste of schrijfster. Ze studeert daarom Journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht, waar zij artikelen schrijft over Amersfoort. Ze is erg sociaal en schrijft graag over mensen hun verhalen. Ze houdt van reizen en wil hier graag haar werk van maken, namelijk als presentatrice op de televisie voor eventueel een reisprogramma, of als freelancer.