Biltse Nieuwe

Breigroep laat geen steken vallen in inclusiviteit

Foto: Breigroep MENS De Bilt

DE BILT- Elke woensdagochtend verzamelen brei- en handwerkliefhebbers zich in het buurtcentrum van MENS De Bilt. Van 10:00 tot 12:00 uur biedt deze toegankelijke plek niet alleen de gelegenheid voor gezellig breiplezier en een praatje, maar heeft het ook onlangs een opvallende nieuwe rol aangenomen: de breigroep fungeert nu ook als een waar taaloefenplatform voor immigranten.

Voor Mehri (31), het nieuwste lid van de brei- en handwerkclub, betekent de wekelijkse breigroep meer dan alleen een creatieve bezigheid. Amper een jaar geleden verliet ze haar thuisland Turkije om politieke redenen en zocht ze hier een nieuw en veilig bestaan. Voor haar is de woensdagochtendbijeenkomst een extra gelegenheid om de Nederlandse taal beter te leren beheersen.

Breigroep MENS De Bilt streeft naar het uitstralen van inclusiviteit, maar toch heerst er soms een onterecht stereotype, merkt organisator Wendy Veerman op. “We worden soms gezien als ouderwets, saai en stoffig.” Dit vooroordeel kan wellicht worden toegeschreven aan de voormalige locatie van de Breigroep, gevestigd op de begane grond van een ouderenzorgcentrum aldus Veerman. Tegenwoordig heeft MENS De Bilt een eigen ontmoetingscentrum in het hart van De Bilt, dat een warme en gastvrije sfeer biedt voor mensen van alle leeftijden.

Voor meer informatie en aanmeldingsinstructies betreft de breigroep, bezoek de website van MENS De Bilt

Verslaggever Eline heeft deze week gesproken met de organisator Wendy, van de handwerkgroep. Luister hier naar dat fragment:

Suzanne Borsboom

Suzanne Borsboom (2003) is een enthousiast beginnend journalist met een breed interessegebied. Van schrijven over politiek, cultuur en duurzaamheid tot het aan het licht brengen van actuele vraagstukken binnen de samenleving. Suzanne wil graag nieuws toegankelijk maken voor iedereen en de kloof tussen politiek en burger verkleinen. Contact leggen met Suzanne kan via mail: suzanne.borsboom@student.hu.nl .