Biltse Nieuwe

Bilthoven en omstreken lopen uit voor rommelmarkt van WVT

BILTHOVEN – Het WVT gebouw is dit jaar weer omgetoverd voor de 49e editie van de WVT rommelmarkt, wat dit jaar plaatsvindt op 27 en 28 oktober. Het is een extra speciale editie, want WVT bestaat 100 jaar. Mede dankzij de vele vrijwilligers, is het gebouw wat normaal voor verschillende doeleindes gebruikt wordt, veranderd in één grote markt waar werkelijk van alles te vinden en te beleven is.

Op een regenachtige vrijdagmiddag laten de bezoekers van de rommelmarkt er geen gras over groeien. Vlak voor de opening van de markt staat de rij letterlijk tot aan de straat. Pak ‘m beet honderdvijftig tot tweehonderd mensen staan in de regen te popelen om naar binnen te gaan. Zodra de deuren opengaan, wanen de bezoekers hun weg door het gebouw opzoek naar de meest uiteenlopende dingen. Aan de handelswijze van de meeste mensen is af te lezen dat ze het gebouw en de indeling van de markt kennen van eerdere edities.

De grote ruimte bij binnenkomst kent verschillende ‘stands’ en plek voor een hapje en een drankje. Het dient als middelpunt van de markt, die zicht uitweidt in verschillende andere ruimtes en zalen die vol staan met spullen met hun eigen categorie. Er is werkelijk van álles te vinden; glaswerk, elektronische apparatuur, kleding, kunst, boeken en ga zo maar door. De spullen die verkocht worden op de markt, zijn ingeleverd bij WVT. Opvallend is de hoeveelheid mensen in gele WVT kleding, die alle bezoekers helpen en wegwijzen door de markt. Bij elke categorie en ‘stands’ staan verschillende ‘standhouders’ die een oogje in het zeil houden en de verkoop van de spullen regelen. Zij hebben geholpen met de opbouw van de markt en kennen de spullen omdat zij ze hebben uitgezocht, en dat allemaal vrijwillig.

De vele vrijwilligers zijn onmisbaar voor WVT, wat blijkt uit gesprek met directeur Ruud Jansen. ‘Wij hebben zo’n 60 vrijwilligers die betrokken zijn met de voorbereiding van de markt. Twee a drie weken van te voren zijn we al bezig met het innemen van de goederen die de mensen brengen, het sorteren, schoonmaken en eventueel repareren. Spullen die niet meer te redden zijn, worden weggegooid’. Het hele jaar door kent WVT zo’n honderdtwintig a honderddertig vrijwilligers die zaken oppakken. Aan genoeg spullen om te verkopen is jaarlijks geen gebrek, vertelt Ruud Jansen. ‘Wij doen dit al zo lang, waardoor het leeft bij de mensen in de wijde omgeving. Zij weten dat de rommelmarkt plaatsvindt en sparen een heel jaar voor WVT, waarna ze de hele maand oktober de tijd hebben de spullen te kunnen brengen’.

In overleg met de stichting ‘Vrienden van WVT’ wordt bepaald waar de opbrengsten voor gebruikt worden. Uiteindelijk komen de opbrengsten ten goede van de betrokken van WVT, in de vorm van verduurzaming of sociale activiteiten. ‘In eerste instantie geven we met de rommelmarkt onze vrijwilligers de kans dingen met elkaar te organiseren, een belangrijk sociaal component. Daarnaast werken we aan de duurzaamheid aangezien de mensen hun spullen hier een tweede leven kunnen geven. Wij verkopen het vervolgens aan mensen die het heel erg goed kunnen gebruiken, tegen een lage prijs’ aldus Ruud Jansen. Ook hebben de bezoekers sociaal contact, wat ook helpt in de strijd tegen eenzaamheid. Overgebleven spullen worden gebruikt voor buitenlandse projecten. Dit jaar gaan er spullen naar Gambia en het Midden-Oosten.

Na een rondleiding door het WVT gebouw van Ruud Jansen is de markt nog steeds in volle gang. Er passeert een dame op leeftijd met in haar linkerhand een hondenmand en in haar rechterhand een kleine vuurkorf. Vervolgens ontstaat er een gesprek met bezoekers Riet Buckers en Janneke Dungelmann. Zij vertellen vaste bezoekers te zijn van de markt voor al bijna vijftien jaar. ‘De drukte en het aantal spullen is in de loop der jaren alleen maar toegenomen. Vroeger was het drie dagen, nu twee. Het is jaarlijks een groot succes’, vertelt Riet Buckers. Janneke Dungelmann heeft nogal een bijzonder doel dit jaar. ‘Ik heb een ‘bestelling’ mee gekregen van mijn zoon. Hij vroeg om een rugbybal, waarop ik zei ‘Je bent niet wijs!’. Vol trots opent zij haar tas en tovert een rugbybal tevoorschijn. Tot haar ‘stomme verbazing’ hadden ze dit zelfs. Beide bezoekers zijn heel blij met de markt en glunderen van geluk, en zo kwam ook aan de 49e editie een einde

Luister hier beneden naar de audioreportage van mijn collega Koen Langerak.

Benjamin Passtoors

Benjamin Passtoors (2000) is een beginnend journalist die studeert aan de School van de Journalistiek in Utrecht. Hij is een enthousiaste, gedreven jongeman die vastberaden is te slagen in zijn vakgebied. Hij vindt het geweldig om te schrijven en verborgen zaken aan het daglicht te brengen. Hij gaat bij hem écht om nieuws maken. Ook heeft hij een grote passie voor sport- en misdaadjournalistiek.