Hoofdredacteur Liukku noemt innovatie SvJ-studenten: ‘Een product waar we echt iets mee kunnen’
Na acht weken hard werken tijdens de Projectspecialisatie Innovatie presenteerden afgelopen week drie groepen hun oplossingen voor vraagstukken van opdrachtgevers in de praktijk: NOS Langs de Lijn, Vers Beton en Brainwash. De kwaliteit van de drie lag erg dicht bij elkaar volgens docent Cyril Snijders. Toch noemt hij het clubje van Menke Leber, Thomas Hofman, Jaimy Moorman, Anthony van Sligtenhorst en Freek Verelzen echte ‘Uitblinkers’.
Binnen de Projectspecialisatie Innovatie werken studenten samen met een mediaredactie uit de praktijk aan een innovatieve oplossing voor een probleem. Alledrie de opdrachtgevers zijn deze keer op zoek naar aansluiting bij een jongere doelgroep. De studenten doen grondig doelgroeponderzoek, houden creatieve brainstorms en er was een excursie naar het Nxt Museum. Na acht weken werken in een snelkookpan, was afgelopen week de presentatie van hun innovatieve oplossingen aan de opdrachtgevers.
Zo kreeg NOS Langs de Lijn een strategie voor alle social media kanalen en een podcastidee. Voor HUMAN platform Brainwash was een interactieve quiz bedacht om mensen via Instagram naar de verdiepende verhalen op de site te leiden. Online magazine Vers Beton kreeg onder andere een huisstijl voor social posts en een knallende Rotterdamse wervingsvideo. Ondanks het spelfoutje op timecode 0.24, is het volgens docent Cyril een hele toffe teaser.
Aansluitend bij de doelgroep
Dit zegt Liukku, hoofdredacteur Vers Beton over de oplossing: ‘Het is altijd fijn als er een groep van buiten een frisse blik op je redactie werpt. De groep studenten had al vrij snel hele praktische inzichten die we direct kunnen toepassen. De studenten die met onze opdracht aan de slag gingen hadden zich goed in ons verdiept en een product opgeleverd waar we echt wat mee kunnen.’
Docent Innovatieve Journalistiek & Design Thinking Cyril vult aan: ‘De groep wist de Rotterdamse identiteit van Vers Beton perfect te vangen in een flitsende video die echt aansluit bij de beoogde doelgroep, de Rotterdamse studenten. De groep heeft qua inhoud en vorm gewaagde keuzes gemaakt die passen bij het tegendraadse imago van de stad. Daarnaast hebben de studenten een aantrekkelijke voorzet gegeven voor een social media vormgeving die Rotterdammers naar de site moeten lokken.’