Hilversum

Huisvestingsverordening 2024 vastgesteld

De nieuwe huisvestingsverordening is definitief door de gemeente vastgesteld. Deze verordening, die 1 januari 2024 ingaat, moet ervoor zorgen dat de verdeling van sociale huurwoningen in de Gooi- en Vechtstreek in betere banen wordt geleid.

In de Huisvestingsverordening zijn de regels vastgelegd voor de verdeling van sociale huurwoningen voor de komende vier jaar. ‘De schaarste aan de sociale huurwoningen is niet eerder zo groot geweest’, vertelt Jacqueline Kalk van de PvdA tijdens de gemeenteraadsvergadering. Daarom is er dit jaar extra tijd uitgetrokken om de huisvestingsverordening vanaf 2024 aan te scherpen. Hoewel een groot gedeelte van de Huisvestingsverordening 2019 – 2023 is overgenomen, zijn er ook regels toegevoegd.

Een veel in de gemeente besproken aanvullende regel is de huisvesting van brandweervrijwilligers. Met deze regeling kan de gemeente elk jaar vijf sociale huurwoningen vrijgeven aan bewoners die werken bij de vrijwillige brandweer. Omdat Hilversum geen vrijwillige brandweer heeft, had de PvdA een motie ingediend om de regeling te schrappen. Wethouder Karin Walters bracht daar tegenin dat de huisvestingsverordening een regionaal plan is en dat er concessies gemaakt moeten worden voor de andere gemeente. 62% van de raad was het er mee eens om de regel er in te houden.

Ook komt er een experimentenregeling over voorrang bij cruciale beroepen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat mensen met een cruciaal beroep in de Gooi en Vechtstreek sneller een sociale huurwoning kunnen bemachtigen.

Charley Adel

Vanaf groep drie wist mijn lerares op de basisschool al dat er iets mis was. Opeens liep ik in plaats van voor op mijn klasgenootjes heel erg achter. Net alsof er iets fout was in mijn hersenen waardoor ik sommige dingen gewoon niet zo goed begreep. En dat was ook zo, ik had dyslexie. Vanaf dat moment was taal gelinkt aan eindeloze bijlessen waar honderd keer het zelfde werd uitgelegd. Tot ik naar de middelbare school ging. Nederlands ging niet meer over spelling, maar over taal. Dat vond ik leuk! Vanaf dat moment was ik constant aan het schrijven en ik wil daar eigenlijk nooit mee stoppen. Daarom is het ook mijn grootste ambitie om de geschreven journalistiek in te gaan. Dan schrijf je niet alleen maar informeer je ook nog. Onderzoeksjournalistiek lijkt mij de meest interessante vorm, Omdat je je dan voor een korte periode helemaal kan vastbijten in een onderwerp en het daarna helemaal los kan laten. Maar als ik mijn hele leven bij lokaal nieuws kan werken om te praten over "Hannie (67), die een buurtmoestuin heeft gemaakt" vind ik dat ook zeker geen straf. Kortom, ik voel me geprivilegieerd om in Hilversum nieuws te mogen maken en ik hoop dat jullie mijn berichten graag ontvangen.