Houten

Kunst Na Arbeid Houten geeft een driedelig concert

De jeugdslagwerkgroep tijdens het concert. foto: Damian van Bruggen

HOUTEN – Aan de Montessorischool was afgelopen vrijdag 5 april een concert opgevoerd door de leerlingen van muziekvereniging Kunst Na Arbeid Houten. De eerste keer in een lange tijd dat er drie concerten op dezelfde avond worden gegeven. Bij de entree van de school worden bezoekers door twee leerlingen van het orkest begeleid naar de welkomst zaal. Hier word je met een grote glimlach begroet door organisator Els Firet, die de gasten wat te drinken aanbied tegen een kleine donatie aan de muziekvereniging. Bij het betreden van de aula, valt de aandacht op de groene en grijze muren die de ruimte omringen, in samenhang met de grote ramen die de zaal aangenaam belichten. Ongeveer 30 stoelen zijn keurig gerangschikt, allemaal gericht naar waar het orkest later zal optreden. Het ensemble omvat trommels, drums en een piano.

Voordat het concert begint, vertelt een leerling van het opleidingsorkest het schema van de avond. Zo spelen het opstaporkest en de jeugdslagwerkgroep allebei twee muziekstukken, en het opleidingsorkest vier.

Het concert van muziekvereniging Kunst Na Arbeid Houten bestaat uit drie verschillende orkesten: het opstaporkest, het opleidingsorkest en de jeugdslagwerkgroep. Eenmaal plaatsgenomen in de zaal, komt eerst het opstaporkest op, en trapte de avond af met box muziek dat door hun begeleider is geschreven en gespeeld wordt op kartonnen dozen. Vervolgens was de beurt aan de jeugdslagwerkgroep, deze leerlingen hebben al wat meer ervaring in het orkest en krijgen ook lessen op een hoger niveau. Tenslotte komt het opleidingsorkest, dit zijn leerlingen die al bekwaam zijn met hun eigen instrument en goed kunnen samenspelen. Zij sluiten de avond af met een mix van verschillende nummers uit Aladin.

Het orkest brengt de magie van Aladin tot leven. Door middel van melodieën en ritmes nemen ze het publiek mee op een vliegend tapijt van geluid, waarin de essentie van de beroemde Disney-film tot leven komt.

Zodra het concert klaar is, ontvangt ieder orkest een daverend applaus van het publiek. Hierna worden de begeleiders bedankt en krijgen zij een klein cadeau voor hun inzet, toewijding en het goede werk. De avond wordt afgesloten terwijl het publiek nog wat napraat. ‘Ik vind het heel leuk dat ze op verschillende niveaus de kans krijgen om te laten horen wat ze hebben geoefend’, aldus bezoeker Mariken de Vries Heemskerk.

Eén van de leerlingen is Aram Bijkerk, Aram zit al een paar jaar bij de jeugdslagwerkgroep. Het was voor hem de eerste keer dat alle jeugdorkesten samen hebben gewerkt. Hoewel je zou denken dat het best uitdagend kan zijn om 3 orkesten op elkaar af te stemmen, viel dat volgens Aram best mee. Wel was het uitdagend om de nummers gevarieerd te houden. Zo hadden ze ervoor gezorgd dat de muziekstukken van elkaar varieerde in emotie die het oproept. ‘Het laat zien dat muziek maken in groepsverband voor alle leeftijden is’, zegt Aram.

Volgens Els Firet is het doel van het concert om de leerlingen zichzelf te kunnen laten horen en ze alvast te laten wennen aan het optreden voor een publiek, maar ook om nieuwe mensen te werven die zich willen aansluiten bij de fanfare.

Damian van Bruggen

Damian van Bruggen (2003) is een eerste jaar student aan de school voor journalistiek in Utrecht. Hij is de journalistiek ingegaan om achter de waarheden te komen en deze bloot te stellen aan het volk, met als ambitie om een buitenlandse correspondent te worden in Canada. Tevens is hij zich aan het verdiepen in boeken en poëzie schrijven, hij is voornamelijk geïnteresseerd in het schrijven van young adult fictie boeken. Ook heeft hij een functie als teamleider bij het fieldmarketing bedrijf Pepperminds, waar hij aan fondswerving doet voor Artsen Zonder Grenzen. Voor tips en andere suggesties is hij bereikbaar via damian.vanbruggen@student.hu.nl