Houten

Nieuwe kringloopwinkel in Het Rond vanuit organisatie Woord en Daad

Woord en Daad, De Raat, Houten. Foto: Belle Moll

HOUTEN – Winkelcentrum Het Rond maakt zich gereed voor de opening van een nieuwe kringloopwinkel. Organisatie Woord en Daad opent haar 31e winkel die ook in Houten in het teken staat van een universeel project.

Stichting Woord en Daad, een organisatie die zich inzet voor armoedebestrijding vanuit bijbels perspectief, is al jaren actief. In Nederland tot ver buiten de grenzen. Elk filiaal dat Woord en Daad opent, allen kringloopwinkels, heeft een eigen project waar alle winst uiteindelijk naar toe zal gaan. Wat het project, oftewel het goede doel, voor Houten zal inhouden is nog niet bekend maar dit zal voor de opening nog vastgesteld worden.

Op De Raat 2, waar op woensdag 4 oktober de deuren van de winkel open zullen gaan, zijn de vrijwilligers nu nog druk bezig met het indelen van de winkel, het rangschikken en het bestickeren van producten. Daarnaast wordt er nog volop nagedacht over het passende goede doel. Voorbeelden hiervan zijn het opzetten van waterpunten in Oeganda, het bouwen van particuliere toiletten in Chana en trainingen voor efficiënte landbouwmethodes in Benin. Vrijwilligster Ans, die liever niet met voor én achternaam genoemd wordt, vertelt dat het niet uit maakt wat en waar het project precies zal zijn maar zij en ieder ander daar sowieso achter staan.

Of de winkel lang zal blijven bestaan is nog niet bekend. Wel is zeker dat het Woord en Daad-filiaal tot in ieder geval eind volgend jaar op De Raat 2 gevestigd mag zijn. ‘Waarschijnlijk is december 2024 nog zeker niet de einddatum, maar dat gaan we zien.’ Aldus Ans.

Audio-interview door Suzie van Kesteren

Belle Moll

Belle Moll (2002), is beginnend journaliste en volgt dan ook Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Met een universitaire achtergrond in de sociale wetenshappen gaat de Amsterdamse met een onderzoekende en analyserende wijze te werk wat ook terug te zien is in haar schrijfstijl. Haar achtergrond in de aard- en duurzaamheidswetenschappen tekent haar interesses en zo werkstijl. Naast de journalistische werkzaamheden is Belle vaak aan beide kanten van de bar te vinden waar haar nieuwsgierigheid en tevens leergierigheid haar dag en nacht blijft prikkelen tot nieuwe ideeën.