Houten

Kringloopwinkel ‘Woord & Daad’ in Houten: Een Warm Welkom voor Iedereen

Houten – Twee dagen zijn verstreken sinds de feestelijke opening van Kringloopwinkel ‘Woord & Daad’, en de levendige sfeer die tijdens die bijzondere dag heerste, blijft als een warme deken hangen. De winkel werd officieel geopend door wethouder Wouter van den Berg, die met een inspirerende toespraak en een enthousiaste uitleg over het goede doel de opening een extra glans gaf.

Bij binnenkomst in de winkel wordt je begroet door vriendelijke gezichten van mensen die al vele jaren betrokken zijn bij de organisatie ‘Woord & Daad’, sommigen zelfs al meer dan een kwarteeuw. De winkel ademt een sfeer van gastvrijheid en betrokkenheid, en het is duidelijk dat de passie voor het goede doel hier diep geworteld is.

Het idee om deze Kringloopwinkel te openen ontstond maar liefst vier jaar geleden, net voor de wereld werd getroffen door de verwoestende impact van COVID-19. De lockdown dwong het project tijdelijk tot stilstand, maar de vastberadenheid van het team zorgde ervoor dat ze de draad weer oppakten, wat uiteindelijk leidde tot de feestelijke opening van deze prachtige winkel.

Bij de opening was de opkomst zo overweldigend dat de kassarij zich uitstrekte door de hele winkel. Er werd zelfs halsoverkop een tweede kassa geïmproviseerd om aan de vraag te voldoen. Hoewel de winkel nog steeds populair is en mensen in groten getale blijven komen, kunnen de twee toegewijde vrijwilligers achter de kassa de stroom nu zonder problemen beheren. Ze kijken terug op de hectiek van die openingsdag met een glimlach op hun gezicht. Het magazijn achterin staat nu vol met dozen, elk voorzien van de naam van iemand die gereserveerde spullen komt ophalen. Op de achtergrond hoor je het zachte geroezemoes van klanten van alle leeftijden, die alleen of samen door de gangpaden slenteren. Sommigen stuiten op voorwerpen die nostalgische gevoelens oproepen en meteen in hun winkelmandje belanden.

De winkelmedewerkers merken op dat er doordeweeks vooral ouderen komen, terwijl in het weekend meer jongeren de weg naar de winkel vinden. Met de opening van dit 30e filiaal van ‘Woord & Daad’ op 4 oktober 2023, concluderen klanten dat deze winkel prijstechnisch ergens tussen de twee al bestaande kringloopwinkels in Houten in zit. “Mensen zijn altijd op zoek naar koopjes,” vertelt een klant terwijl ze het serviesgoed bewondert. De jongeren die in het weekend komen, tonen vooral interesse in de kledingafdeling, en het lijkt erop dat kringloopwinkels in het algemeen populairder zijn dan ooit tevoren, hoewel de vrijwilligers de exacte redenen daarvoor niet kunnen benoemen.

Wat deze Kringloopwinkel echt bijzonder maakt, is niet alleen het diverse aanbod van spullen, maar ook de sfeervolle inrichting. In het midden van de winkel staat een grote koffietafel waar mensen samenkomen om bij te praten, ervaringen te delen en hun recente vondsten te tonen. Een opvallend kenmerk zijn de nieuwe, lichtbruine winkelschappen die overal in de winkel te vinden zijn. Deze schappen werden speciaal ontworpen voor de opening van de nieuwe kringloopwinkel door een 17-jarige en de echtgenoot van een van de vrijwilligers. Ze vormen niet alleen een visueel aantrekkelijk element in de winkel, maar bieden ook praktische opbergruimte voor de uiteenlopende voorwerpen die te koop worden aangeboden.

Wat deze Kringloopwinkel nog specialer maakt, is het nobele doel waarvoor ze zich inzetten. De volledige opbrengst van ‘Woord & Daad’ in Houten gaat namelijk naar een project in Ethiopië dat gericht is op het beheer en de zuivering van waterbronnen. Een indrukwekkend schilderij achter de kassa herinnert klanten voortdurend aan dit goede doel en benadrukt de positieve impact die hun aankopen hebben op gemeenschappen ver weg.

Kortom, ‘Woord & Daad’ in Houten is niet zomaar een kringloopwinkel. Het is een plek waar geschiedenis en heden samenkomen, waar vrijwilligers met een groot hart zich inzetten voor een nobel doel, en waar klanten kunnen genieten van een gezellige sfeer terwijl ze schatten ontdekken. Hoewel de opening achter ons ligt, blijft de warme sfeer van gastvrijheid en gemeenschap voortleven in deze bijzondere kringloopwinkel, die een speciale plek inneemt in het hart van Houten.

Ivanka Kok

Ivanka Kok (2000) is een studente aan de Hogeschool Utrecht die in 2023 is gestart met haar bacheloropleiding journalistiek. Met een brede interesse en een achtergrond in de grafische sector, inclusief fotografie, videografie en videomontage, beschikt ze over een uitgebreide skillset en kan ze op vele terreinen worden ingezet. Ivanka heeft enige ervaring in het voeren van interviews, omdat ze haar eigen radioprogramma heeft gepresenteerd bij radiostation A-FM. Haar doel is om informatie te verspreiden die puur feitelijk en objectief is.