Houten

Geslaagd Oktoberfest op ‘t Rond

Foto: Isa Leeuwesteijn || Sfeerimpressie Oktoberfest

Houten – Dansen op Nederlandse hits die live worden gezongen met een biertje en een braadworst. Afgelopen zaterdag op het door Boca Bar & Kitchen georganiseerde Oktoberfest in Houten zat de sfeer er goed in.

Je hoort de muziek al van ver en de mensen in lederhosen fietsen al voorbij. Het Oktoberfest dat wordt georganiseerd door Boca Bar & Kitchen bevindt zich op het marktplein in Houten in een grote witte tent. Het feest begint om 16:00 uur, maar er zijn nog niet heel veel mensen.

De organisatie van stichting Just in Time 4 Heroes is al aanwezig. Deze organisatie zet zich in om zoveel mogelijk kinderen met een korte levensverwachting samen met hun gezin een onbezorgd en vooral onvergetelijke midweek op Terschelling aan te bieden. De volledige opbrengst van het Oktoberfest gaat dit jaar naar Just in Time 4 Heroes. “Ik ben hier voor mijn zoon, die is overleden” aldus Barbara van Ommeren, oprichtster van Just in Time 4 Heroes. Van Ommeren is blij dat er op deze manier geld opgehaald kan worden voor haar stichting.

Rond 16:45 uur begint het al druk te worden in de tent. Iedereen is klaar om zanger Alex te zien die om 17:00 uur enthousiast het podium op komt. Alex zingt hits als ‘Even Aan Mijn Moeder vragen’ en ‘Engelbewaarder’. De sfeer komt er helemaal in wanneer Alex aan het zingen is. Het Oktoberfest is 18+. Je ziet vooral grote groepen jongeren en de kleinere groepjes ouderen staan. Achter de bar staan ook jonge medewerkers.

Bij binnenkomst krijg je een blauw bandje die aantoont dat je een kaartje hebt gekocht. Je loopt nu gelijk tegen de muntverkoop aan. De munten kan je per 5 kopen. Voor 5 muntjes betaal je €19,-. Naast de muntverkoop staan 2 foodstands met een aantal statafels waar je o.a. braadworst kan halen. Wanneer je de witte tent inloopt is er harde muziek te horen en zie je aan de linkerkant een podium met een dj-boot en heel veel discolampen. Er staan een aantal biertafels waar mensen aan zitten, maar de echte drukte is toch wel aan de rechterkant van de tent. Rechtsachter is de bar waar iedereen hun drankjes kan halen. Er staan geen rijen en er zijn zo’n 5 mensen achter de bar die bestellingen opnemen, dus iedereen wordt snel geholpen.

“Het Oktoberfest hier is zo leuk, omdat bijna iedereen elkaar hier kent. Het is net als een buurtfeest alleen dat veel groter” zegt een van de feestgangers die aan het dansen is met zijn vrienden. “De muziek staat wel echt heel hard, dus als je echt met iemand een goed gesprek aan wilt gaan zou ik wel echt naar buiten lopen”. De muziek staat heel hard, daarom komt het buiten ook al voller te staan. Buiten staan mensen te socializen en je hoort veel gelach.

“Vanuit de bezoekers van het Oktoberfest zijn veel positieve reacties gekomen, het was echt een groot succes” aldus de eigenaresse van Boca Bar & Kitchen. Hoeveel geld er is opgehaald voor Just in Time 4 Heroes is nog niet bekend, maar naar verwachting zal dat een groot bedrag zijn.

Audioverslag door Anne Marit mulder:

Isa Leeuwesteijn

Isa Leeuwesteijn (2005) is eerstejaars student aan de school voor Journalistiek en is erg enthousiast om nieuwsverhalen te gaan vertellen. Ze is opgegroeid in Papendrecht en heeft het afgelopen jaar haar HAVO afgerond. Isa's interesses liggen vooral bij maatschappelijke vlakken en alles wat met muziek te maken heeft. Isa heeft al veel van de wereld ontdekt en wilt graag nog meer reizen gaan maken. Haar passie's zijn dansen en muziek maken/luisteren. Voor tips of andere suggesties is ze bereikbaar via isa.leeuwesteijn@student.hu.nl.