Houten

Feest van diversiteit: Kerststallententoonstelling in Houtense Kerk viert 800 jaar ‘levende’ kerststal

De kerststallententoonstelling in de O.L.V. ten Hemelopneming kerk in Houten - Foto gemaakt door Stephanie Peters

HOUTEN – De ‘Onze Lieve Vrouwen ten Hemelopneming kerk’ in Houten stelt dit jaar haar deuren open voor een uitgebreide kerststallententoonstelling in hun rijkelijk versierde kerk. Dit jaar precies 800 jaar geleden liet Franciscus van Assisi de eerste ‘levende’ kerststal inrichten. Het creëren van een verzameling en verbreden van de wereld over de afgelopen decennia heeft voor een gevarieerde collectie gezorgd uit verschillende culturen en godsdiensten. Dit zorgt voor enthousiasme onder de bezoekers.

De tentoonstelling, die 3 weken lang te zien is in de katholieke kerk, is tot stand gekomen door jarenlang verzamelen van Ton de Vaal. De Vaal is lid van de landelijke kerststallen vereniging. Hij heeft ervoor gezorgd dat zijn verzameling, samen met andere stukken, te zien is in de kerk in zijn dorp; Houten. Dit ter ere van de ‘levende’ kerststal, die 800 jaar geleden op 24 december is opgericht. Zijn vrouw Inge, die inmiddels zelf ook medeverzamelaar en liefhebber is geworden, is veel in de kerk te vinden. ‘Een groot deel wat hier staat is uit de collectie van mijn man, maar het Franse dorp wat je daar aan de linker kant ziet staan hebben wij te leen’, zegt Inge wanneer ze trots naar het dorp wijst. Het Franse dorp is voor de gelegenheid aangeleverd door Truus Burgers en trekt veel blikken door de grote molen die in het midden van het dorp staat.

Het verbinden van de buurt en de kerk is heel belangrijk volgens Inge, ‘Door de verschillende culturen die uitgebeeld staan, komt er een enorm uiteenlopend publiek op af’. Voor alle stallen die je ziet staat een kaartje met hierbij het land van afkomst. Opvallend is dat bij het stalletje van de Indianen, de ossen en ezels lijken te ontbreken. Hier zijn beren voor in de plaats gekomen voor een betere representatie van het leefgebied. Niet alleen kerkgangers zelf komen naar de tentoonstelling, ook mensen van buitenaf komen een kijkje nemen. ‘Ik sprak een vrouw die zei dat ze al twintig jaar langs de kerk loopt. Ze was nog nooit binnen geweest maar zag het bordje staan en kwam toch een kijkje nemen. Dit soort dingen vind ik enorm leuk om te horen, het is toch bedoeld om de mensen samen te brengen’, verteld Inge met een glimlach.

Kerststallen uit alle hoeken van de wereld staan tentoongesteld op een versierde tafel met lampjes en bewegende elementen. Draaiende houtzagerijen, een grote molen en een kampvuurtje trekken de blikken van de bezoekers. Naast het gegalm van ‘Halleluja’ door de ruimte hoor je enkele bezoekers op rustige toon fluisteren over de beelden die ze zien. Een nieuwsgierige buurtbewoonster loopt met grote ogen langs de stallen: ‘Het is niet te vergelijken met andere tentoonstellingen in de regio. We moesten bij de andere zoeken naar Jezus en Maria’, zegt van Rooyen grappend; ‘ik heb mijn eigen kerststal weggegeven aan mijn kleinkinderen, het is leuk om dit nog te kunnen bekijken zo dicht bij huis’. Ondertussen druppelen er steeds meer bezoekers binnen om ook een kijkje te nemen.

Naast de reguliere bezoekers zijn er eerder op de dag ook twee lokale basisscholen uit Houten de tentoonstelling komen bezoeken. Hierbij is door de organisatie een speurtocht georganiseerd met foto’s waarbij de kinderen de culturen aan de stallen moeten koppelen. Op deze manier creëren de organisatie en de scholen een interactieve en leerzame activiteit voor de kinderen. Tijdens dit bezoek zijn de beelden afgeschermd met een lint voor de veiligheid van de fragiele beeldjes.

Luister hieronder naar het sfeerverslag van Anna Tetenburg, voor meer achtergrond over de verschillende kerststallen op de tentoonstelling:

Stephanie Peters

Stephanie Peters is een 20-jarige studente aan de School van Journalistiek in Utrecht. Stephanie is een nieuwsgierige, positieve en (meestal) vrolijke jonge vrouw die graag alles van een onderwerp wil weten. Oorspronkelijk is zij geboren in een kleine stad op de Veluwe; Apeldoorn, waar niet veel te beleven viel en is daarom verhuisd naar de stad Utrecht. Hier heeft zij twee studies gevolgd die uiteindelijk niet aansloten bij haar visie op de toekomst en ziet deze positiever in bij Journalistiek. Stephanie heeft een luisterend oor maar vind het daarnaast ook heel fijn om een lach op iemand gezicht te toveren door middel van humor en dit te laten doorstralen in haar werk.