Houten

U14-1 van B.C Woodpeckers bereidt zich hard voor op internationaal basketbaltoernooi

Teamfoto van U14-1 (eigen foto)

HOUTEN- U14-1 van basketbalclub Woodpeckers uit Houten gaat volgende week naar een groot internationaal toernooi in Zweden. Lundaspelen is een groot basketbaltoernooi waarbij basketbalteams van over de hele wereld het tegen elkaar opnemen. U14-1 is het enige team die de basketbalclub in de eerste week van januari zal vertegenwoordigen.

Het team vertrekt volgende week met 12 spelers naar het toernooi. Jose Alvarez, coach van u14-1, vertelt dat hij het vooral belangrijk vindt dat het team progressie maakt.  ‘Winnen of verliezen kan geen doel alleen zijn. Het is een resultaat van hard werken,’ aldus Alvarez. Tijdens de training vertelt Alvarez dat het team erg uitkijkt naar het toernooi.

De vaste trainingsdagen van u14-1 zijn op dinsdag, donderdag en vrijdag. Als de mogelijkheid er is, trainen ze vaak ook nog een halfuurtje langer, vertelt Alvarez. Op de donderdag begint de training van het team om half zes. De spelers komen echter al vanaf vijf uur één voor één binnenlopen en beginnen dan met opwarmen. Ze begroeten elkaar en de coach en trekken daarna hun basketbalschoenen aan. Het team traint in sporthal de Slinger en vrijwel alle spelers komen dan ook uit Houten.

De captains van u14-1, Marijn en Luca, vertellen tijdens de training dat zij veel uitdaging verwachten van het toernooi. De jongens zijn allebei dertien jaar en spelen al zo’n zes jaar basketbal. Het is dan ook één van de captains die de instructie krijgt van coach Alvarez de eerste oefening op te zetten. Het team gehoorzaamt en begint zelf alvast met de eerste oefening van de training. U14-1 heeft eerder ook meegedaan aan een basketbaltoernooi in België. De captains zeggen dan ook niet zenuwachtig te zijn voor Lund, maar er vooral heel veel zin in te hebben. ‘Een ambitie van ons team is om uiteindelijk op landelijk niveau met elkaar te kunnen spelen. We zijn een hecht team en gaan buiten basketbal ook met elkaar om’, vertelt Marijn. U14-1 speelt op dit moment tweede divisie op regionaal niveau. Het team is vorig seizoen kampioen geworden in de tweede helft van het seizoen van de tweede divisie.

Tijdens de training wordt er gelachen, gepraat, maar ook hard getraind. Alvarez coacht het team fanatiek op het veld tijdens de training terwijl hij wordt bijgestaan door assistent-coach Kiky Kanawi. De spelers zijn dan ook niet de enige van het team die inspanning leveren tijdens de training. De coaches bewegen tijdens de oefeningen mee met de spelers en roepen hard vanaf de zijlijn om ze aan te sporen. Zodra één van de spelers een goede actie maakt, wordt er hard geklapt. Door middel van schot-, pass- en allerlei andere soorten oefeningen bereidt het team zich voor op het toernooi.

Alvarez vertelt tijdens de training dat het team twee jaar terug ook al naar Lund wilde. Met grote teleurstelling van het team was dit toen niet mogelijk vanwege de coronapandemie. Hierdoor waren ouders en spelers dit jaar wel snel overtuigd, gezien het gehele plaatje al geschetst was. Alvarez vertelt dan ook dat hij en het team met veel enthousiasme naar het toernooi zullen gaan volgende week.

Britt de Ronde

Britt de Ronde is 19 jaar en eerstejaars student op de School voor journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Britt is hier gaan studeren nadat zij in 2021 de HAVO heeft afgerond aan het Fortes Lyceum in Gorinchem. Vervolgens heeft zij twee tussenjaren genomen om er zo achter te komen wat ze daarna wilde gaan studeren. In dit tussenjaar heeft zij op landelijk niveau in Utrecht en Leiden gebasketbald en heeft ze ook gewerkt. Onder andere in de zorg als huishoudelijke hulp, maar ook in de horeca. Na een aantal studies bezocht te hebben is Britt uiteindelijk terecht gekomen bij de studie journalistiek. Ze heeft altijd veel interesse gehad in het nieuws en is erg maatschappelijk betrokken. Ze luistert graag naar anderen en is van zichzelf leergierig. Ze staat er altijd voor open nieuwe dingen te leren. Binnen de journalistiek lijkt haar misdaadjournalist en sportjournalist het meest interessant, maar ze staat nog steeds open dit verder te ontdekken.