Houten

Selecteer Pagina

Viering nationale voorleesdagen in bibliotheek Lek en IJssel

Viering nationale voorleesdagen in bibliotheek Lek en IJssel

Het zijn de nationale voorleesdagen, daarom organiseert  de bibliotheek Lek en IJssel een voorleesmiddag. Medewerkers lezen voor uit het prentenboek van het jaar ‘Help! Een verrassing!’. De kinderen worden gestimuleerd om actief mee te doen. Na het voorlezen volgt er altijd een spelletje of een liedje in het thema. 

‘’Door te bewegen, luisteren en te focussen ontwikkelen de kinderen zich,’’ vertelt Anna Kan een van de organisatoren van de voorleesmiddag. Er wordt geprobeerd om tijdens de activiteiten al deze kenmerken naar boven te brengen. ‘’We weten niet met welke kinderen we te maken hebben, dus willen we er voor zorgen dat elk kind zich kan ontwikkelen in zo’n kenmerk.’’

Verder vertelt Anna: ‘’Het doel is om de kinderen verder te ontwikkelen en ze te stimuleren om zelf te gaan lezen.’’ Op de vraag of het ook bedoelt is om het boek te promoten antwoordt ze heel stellig met: ‘’Nee.’’ 

Het boek ‘Help! Een verrassing’ Ondersteunt kinderen bij deze ontwikkeling, omdat er verschillende soorten figuren in het boek voorkomen. Zo zijn er karakters die heel actief zijn of juist heel rustig. ‘’Wij willen de kinderen laten zien dat iedereen anders is en dat dat helemaal niet gek is.’’ Kinderen kunnen zich herkennen in de karakters in het boek en op die manier gaan ze zichzelf beter begrijpen. 

Ada Smit, de voorleester van de leesmiddag, vertelt: ‘’ Er wordt af en toe een voorleesmiddag gehouden waar de doelgroep verschilt. Ik houd mij vooral bezig met de doelgroep 2-4 jaar.” De boeken die worden voorgelezen worden gekozen door de afdeling van educatie binnen de bibliotheek.

‘’Het gevaar is dat ouders hun kinderen lekker makkelijk een middag kwijt kunnen in de bibliotheek en daarom betrekken wij de ouders tijdens de voorleesmiddag. We willen de kinderen echt iets leren.’’ Er wordt bijvoorbeeld tijdens de knutselactiviteit ook gevraagd aan de ouders om hun kind te helpen. ‘’Je wilt dat de ouders het leesplezier ook weer doorgeven aan de kinderen en dat ze thuis uiteindelijk ook voorgelezen gaan worden of juist zelf plezier gaan hebben aan het lezen van boeken.’’

‘’Ik vind het zelf heel leuk om te lezen en wil dat ook graag overbrengen op de kinderen. Kinderen aan wie ik voorlees zijn vaak te jong om zelf te kiezen dat ze willen gaan lezen, dus wil ik het zo leuk mogelijk voor ze maken.’’ Zeker met jonge kinderen kan zo’n voorleesmiddag best wel chaotisch zijn en kan het best lastig zijn om de focus te houden. Ada zegt daar het volgende op: ‘’Van tevoren heb ik het verhaal goed in mijn hoofd zitten. Als er dan een zijpaadje is bij de kinderen dan kan ik het weer goed terug pakken.’’

‘’Soms is het lastig om de interactie met de kinderen te houden. Er zitten een paar kinderen tussen die heel graag iets willen zeggen, maar ik wil ook graag de kinderen laten spreken die wat meer verlegen zijn.’’ Uiteindelijk hebben veel kinderen kunnen genieten van het boek en hebben ze toch op een onbewuste manier zich kunnen ontwikkelen. En misschien hebben ze zichzelf herkent in de dierlijke karakters van het boek ‘Help! Een verrassing.’

Bekijk hieronder het interview gemaakt door Kayleigh

Over de auteur