Café de Burcht: “De loonsverhoging is minimaal”

Alle werkende Nederlands gaan er op vooruit. Vanuit de overheid is wettelijk bepaald dat het minimum loon omhoog moet. Sinds 1 januari 2024 zijn de lonen gestegen, onder anderen ook in de horeca. Door de hoge inflatie en daardoor krappe arbeidsmarkt zijn de lonen gestegen en hiervoor worden werknemers gecompenseerd.

In balans

Het is een vrijdagavond in Café de Burcht in Vleuterweide. Het is er druk en gezellig. Het geluid van pratende mensen en geschater vult de Burcht. De sfeervolle verlichting werpt een warme gloed in het café. Aan een grote tafel zitten volwassenen een stukje vlees te eten. Aan de bar worden door twee mannen cocktails besteld. Twee meiden drinken luxueus van hun wijn. De zachte achtergrondmuziek maakt het warm binnen. Terwijl serveersters met hun dienbladen tussen de tafels lopen en nog meer bestellingen opnemen, is er achter de schermen een subtiele verandering. Het minimumuurloon is van €12,40,- 1 januari 2023 naar €13,27,- in 2024 gestegen. Het personeel krijgt dus zo’n 8 tot 12% meer salaris. Dit geldt ook voor beginnende horeca werknemers. Zij profiteren ook van de loonsverhoging. Dat komt doordat de minimumuurlonen eveneens stijgen. De werknemers krijgen meer maar dat betekent niet dat er ook meer kan worden uitgegeven. Femke de Bree, manager van café de Burcht vertelt: “Alles om ons heen wordt duurder dus merk je niet echt dat je meer bent gaan verdienen. We geven door de loonstijging niet meer uit als voorheen. Het blijft juist in balans.”

Effecten loonstijging werknemers

Binnen café de Burcht lijkt de loonstijging minder impact te hebben dan elders, omdat het minimumloon in het café al hoger ligt dan gemiddeld. De reden hiervoor is om het aantrekkelijker te maken om in het cafe te komen werken. Er wordt binnen café de Burcht met schalen gewerkt: als je hard werkt kun je meer gaan verdienen. Bovendien gaan de lonen binnen het café elk jaar met twee euro omhoog. Hierdoor is de loonsverhoging niet van grote invloed op de werknemers. Julia van eetcafé de Baron in Leidsche Rijn deelt een gelijke mening: “Ik heb er niks over te klagen maar ik ben er eigenlijk ook niet zo mee bezig. Het verschil is minimaal.’’

Effecten loonstijging horeca

De kosten voor de horeca en dus ook voor het café gaan omhoog bij een loonstijging. Femke legt uit dat ze dan efficiënter moet gaan nadenken. Zo zetten ze bijvoorbeeld minder personeel in. Dat personeel moet dan dezelfde omzet draaien als voorheen toen ze met meer personeelsleden waren. Als het rustig is dan worden er mensen weggestuurd. Dat is iets waar je mee te maken kunt hebben binnen de horeca. Bij café de Burcht hoeven ze dit niet vaak te doen omdat het een goed lopende zaak is. Zolang die drukte aanhoudt hoeven ze maar minimale maatregelen te nemen. Daarnaast moeten de prijzen omhoog. In januari zijn de prijzen omhoog gegaan voor alle horecabedrijven. Café de Burcht heeft de prijzen al in november verhoogt zodat het minder opvalt dat zij ook duurder zijn geworden. “Geen enkele van onze klanten heeft een opmerking hierover gemaakt,” aldus Femke. Het aantal klanten blijft hetzelfde in het café. Femke was verbaasd over hoe druk het was afgelopen december. “December is gewoon echt een dure maand voor iedereen: veel cadeautjes voor Sinterklaas, kerst en iedereen eet uitgebreider.  Ik denk doordat wij eerder de prijzen omhoog hebben gegaan wij aantrekkelijker worden voor klanten. Het hield mensen tot nu toe in ieder geval niet tegen om bij ons langs te komen.”

Belang loonstijging horeca

Femke benadrukt het belang van de loonsverhogingen. Ze wijst erop dat de horeca het zwaar te voortduren heeft gehad na een tijd van coronaschulden, gedaalden winsten en personeelstekorten. “Hoewel de loonsverhoging minimaal blijft zeker bij ons vanwege onze hoge uurlonen kunnen we het zeker gebruiken.’’

Geschreven door Tessa de Prie

Susanne Blommers

Susanne Blommers (2005) is een bevlogen beginnende journalist uit Voorschoten. Als kind wist ze iedereen om zich heen al te bevragen met haar nieuwsgierigheid. Het was daarom ook vanzelfsprekend toen ze besloot aan de School voor Journalistiek te studeren. Susanne werkt al als vrijwillig redacteur en radiomaker bij Steutelstad.