‘t Belhameltje maakt spelen duurzaam en goedkoper

Bij Speelotheek t’Belhameltje kan je doormiddel van een abonnement elke week speelgoed lenen, waarmee je helpt tegen de verspilling en bespaar je op de kosten. De vrijwilligers zijn hard bezig met de wederopbouw na een moeilijke corona periode.

Zoals de naam speelotheek al zegt is het concept van t’Belhameltje in Vleuten hetzelfde als dat van een bibliotheek, maar dan met speelgoed. Je kunt voor een jaarlijks abonnoment van 37,50 euro vier speelgoed items lenen voor vier weken lang met zelfs nog twee weken verleng tijd. De speelotheek wordt elke maandag en om de week op zaterdag georganiseerd in het buurtcentrum De Weide Wereld in Vleuten, volledig door vrijwilligers. Je kunt er bordspellen, duplo en zelfs glijbanen lenen, en dat kun je allemaal reserveren en verlengen via hun online catalogus.

Kinderen kunnen snel uitgekeken zijn op speelgoed, door speelgoed te lenen hoef je niks weg te gooien wanneer er niet naar omgekeken wordt. Zo help je tegen de verspilling en maak je iemand anders blij met hetzelfde speelgoed. Het is ook een manier om je kinderen te leren om zuinig te zijn op speelgoed, stelt vrijwilliger Debby Oostra: “Ik zeg altijd tegen mijn kinderen dat er voorzichtig met het speelgoed gedaan moet worden omdat het uiteindelijk van de speelotheek is”.

“Door de coronaperiode is de speelotheek een beetje verwaarloosd, maar we zijn nu weer heel hard bezig met de wederopbouw”, geeft Debby Oostra aan. “Het doel is nu om meer naamsbekendheid te genereren zodat we de steun van fondsen krijgen, en zo kunnen we dan meer en beter speelgoed in ons assortiment aanbieden.”

Ben je in het bezit van een U pas? Dan is het speelgoed lenen nog goedkoper voor jou, op vertoning van je pas krijg je twintig euro korting op het jaarabonnement waardoor het dus maar slechts 17,50 euro per jaar is. Ook kun je het abonnement betalen met het tegoed wat op je pas staat.

Robin Klomp

Mijn naam is Robin Klomp en ik ben een enthousiaste journalist die zich vooral focust op het nieuws in Leidsche Rijn en Vleuten, De Meern. Mijn interesse ligt vooral bij kunst en cultuur, maar ook houd ik mij graag bezig met onder andere 112 nieuws en de zorg. Buiten alle onderwerpen die mij interesseren wil ik blijven leren over verschillende onderwerpen en daar bekend mee worden, zodat ik over verschillende onderwerpen een interessant item kan maken. In de toekomst wil ik video's of documentaires gaan maken over de muziekwereld. Hiermee wil ik de kijkers introduceren aan muziekgenres die ze anders nooit zouden hebben ontdekt. Ik vind het leuk om te reizen en hou er dan van om op verschillende plekken de cultuur te leren kennen. Ondanks dat ik al op veel plekken in de wereld ben geweest heb ik nog een hele lijst aan bestemmingen op mijn bucketlist. Later zou ik ook een tijd in het buitenland willen werken, maar ben ik door overvloed aan interesse er nog niet over uit waar ik dat zou willen. Vroeger was ik een wantrouwend kind. Buiten mijn familie was ik sceptisch over iedereen die bij mij in de buurt kwam. Nog steeds ben ik een persoon die graag observeert, en op de achtergrond probeert te achterhalen waarom sommige mensen doen wat ze doen. Zelf vind ik namelijk dat veel mensen zich niet openstellen voor dingen die ze niet gewend zijn, omdat het onbekend is. Ik hou wel van een uitdaging en kan niet wachten op wat de toekomst mij te brengen heeft.