Jongeren overlast gehalveerd in Leidsche Rijn

In de Leidsche Rijn is het jongeren overlast afgelopen jaar met 46% gedaald, dit blijkt uit een monitor van gemeente Utrecht. Stichting Jongerenwerk Utrecht (JOU) heeft hier samen met de politie een grote bijdrage aan geleverd.

Mustapha Lukini (41), een ambulant jongerewerker en individueel begeleider bij JOU, meent dat deze daling voornamelijk te danken is aan de bewustwording die JOU onder jongeren verspreid. Een van de meest gebruikte methodes van JOU is namelijk om met de jongeren in gesprek te gaan en aan te geven wat voor gevolgen hun gedrag heeft voor de omgeving. Ook bieden ze de jongeren een alternatief voor hangen op straat, zij hebben namelijk door heel Utrecht Jongeren Ontmoeting Plekken (JOPen). Dit zijn locaties van JOU waar jongeren tot 22:00 kunnen komen om alles te doen wat ze normaalgesproken op straat zouden doen. JOU werkt samen met de politie om, bij overlast, de jongeren door te verwijzen naar zo’n JOP en zo de overlast te verminderen.

JOU brengt ook vaak buurtbewoners in contact met jongeren om meer besef te creëren. Lukini vertelt dat er namelijk een JOP tegenover een verzorgingstehuis staat waar de bewoners soms last hadden van de jongeren die bij de JOP waren. Een van de bewoners is toen op eigen initiatief naar JOU gestapt en wilde de jongeren die daar vaak kwamen graag ontmoeten. “Na een goed gesprek is daar een prachtige band uit gekomen” aldus Lukini. De jongeren en de bewoners begonnen namelijk samen te werken bij het maken van een graffiti muur, maar ook met het wieden van onkruid in de tuin van het verzorgingstehuis.

Audio door Pepijn van Schaik

Een interview met Mustapha over de enorme afname van overlast van jongeren in Leidse Rijn.

Robbe van der Lee

Mijn naam is Robbe van der Lee, ik ben 21 jaar, woon in Alkmaar en ik studeer in het eerste jaar aan de school van journalistiek hier in Utrecht. Als bijbaan werk ik op de Customer Contact afdeling van de energieleverancier Vandebron en mijn vrije tijd breng ik door bij de studentenscouting in Utrecht en mijn thuis scouting in Alkmaar. In de items die ik maak vind ik het interessant om te schrijven over de politiek, cultuur en het milieu en dan specifiek om het te vertalen naar een lokaal niveau. De reden waarom ik dit zo boeiend vindt is omdat het onderwerpen zijn die iedereen aangaan, of je het nou op de voet volgt of niet. Daarnaast heeft bijna iedereen een mening over deze onderwerpen waardoor het altijd interessant is om hier over te spreken, of ik het er nou mee eens bent of niet. Tot nu toe heb ik items gemaakt over cultuur en sport in Vleuten en heb ik hiervoor al een hoop interessant en leuk contact gehad met bewoners in Vleuten. In de aankomende weken ga ik werken aan nog meer diverse onderwerpen zoals zorg, jongeren en wonen. Mijn lange termijn doel is om uiteindelijk radio programma’s te presenteren over de onderwerpen die mij aanspreken en hier diepte interviews over te doen.