”Goed kunnen lezen maakt het verschil in de schoolcarrière van een kind.” Kinderboekenweek 2023 van start!

De Kinderboekenweek is van start gegaan met het thema ‘Bij mij thuis’. De stad Utrecht heeft dit thema volledig omarmd. Door het initiatief van Bibliotheek Utrecht en Taal Doet Meer worden er voorleesfeestjes door de hele stad georganiseerd. De Kinderboekenweek vindt plaats van 4 oktober tot 15 oktober.

De Kinderboekenweek wordt natuurlijk uitgebreid gevierd door heel Nederland, maar al helemaal in de stad Utrecht. Er worden in totaal 100 voorleesfeestjes georganiseerd op 4 oktober voor kinderen door alle wijken van Utrecht. Sharon Dijksma, burgemeester van Utrecht, heeft een van de vele feestjes bijgewoond: ‘’Heel erg leuk. Het was ook een echt feestje, want er wordt natuurlijk goed uitgepakt door de gastheer en gastvrouw, met heel veel lekker eten en drinken. Er waren veel kinderen dus het was superleuk’’ aldus Dijksma.

Voorleesfeestje

Blote voeten, kleurplaten die op de grond dwarrelen, knuffels door de woonkamer en om niet te vergeten heel veel blije kindergezichten. De burgemeester heeft de rol als voorleesster toegewezen gekregen en de kinderen luisteren aandachtig mee op de bank. Als er niet wordt voorgelezen is het een chaotisch samenzijn. Het feestje wordt georganiseerd in een standaard rijtjeshuis. Door de ongedwongen sfeer voelt iedereen zich op zijn gemak. Er zijn veel kinderen, voornamelijk broertjes/zusjes en klasgenootjes. Ook veel ouders zijn aanwezig die waakzaam meeluisteren en zo nu en dan lachen om het gedrag van de kinderen. De kinderen gillen het uit van plezier en tussendoor klinkt het geluid van enkele huilende baby’s.

Belang

De Kinderboekenweek wordt ieder jaar gehouden met telkens een ander thema. De eerste editie dateert terug van 1955. Het voornaamste doel met de Kinderboekenweek is om kinderen te stimuleren meer aandacht te besteden aan het lezen. Volgens loikidzz.nl heeft lezen een positief effect op de sociale ontwikkeling én stimuleert het de fantasie. Helaas lezen kinderen steeds minder en gaat de leesvaardigheid achteruit.

Nicole Dommers, vrijwilliger VoorleesExpress vult hier op aan: ‘’Het is natuurlijk heel belangrijk. Je kan niks zonder lezen. Je snapt geen regels. Je snapt geen formulieren. Je hebt gewoon een hele grote achterstand, en in dit soort gezinnen, als de ouders geen Nederlands spreken, begin je al met 3 – 0 achter.’’ Dommers heeft ook voorgelezen aan de kinderen en gaat dit in totaal 20 keer doen. De stichting VoorleesExpress zet zich in voor de taalontwikkeling van kinderen, specifiek de kinderen die hier moeite mee hebben.

Lezen is van belang om goed mee te kunnen draaien in de maatschappij, daarom is het zo belangrijk dat hier aandacht voor is en dat iedereen de mogelijkheid krijgt om te kunnen lezen. ‘’Het goed kunnen lezen maakt ook in de schoolcarrière van een kind het verschil. Als je echt goed leest dan gaat het allemaal ook makkelijker. En het is voor heel veel kinderen niet vanzelfsprekend om goed te kunnen lezen‘’ legt Dijksma uit.

Media

Niet alleen journalisten zijn getuigen van dit feestje. Zo is er ook een cameraman aanwezig en worden er meerdere interviews afgenomen. De ouders maken uiteraard ook foto’s en video’s. En dit allen om de Kinderboekenweek zo goed en groot mogelijk te belichten en promoten.

Met een tas van de VoorleesExpress op haar schoot merkt Dommers op dat het volgens haar heel geslaagd is geweest. Kort erna beginnen de kinderen hun spullen te pakken. Schoenen worden aangetrokken en in een mum van tijd zijn ze allemaal de deur uit met een blij gezicht.

Toevoegende audio-reportage door Susanne Blommers.