Leidsche Rijn College in Utrecht integreert talentontwikkelingsprogramma in het curriculum

Leidsche Rijn College in Utrecht integreert talentontwikkelingsprogramma in het curriculum

Het Leidsche Rijn College (LRC) in Utrecht heeft voor het schooljaar 2023/2024 een opmerkelijk talentontwikkelingsprogramma opgenomen in haar vaste curriculum. Dit programma, dat voorheen alleen beschikbaar was voor leerlingen in het eerste en tweede leerjaar, ondergaat dit schooljaar een uitbreiding naar hogere leerjaren. Het LRC-programma biedt nu ook lessen aan op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, academische voorbereiding en coaching.

Om de vier jaar stelt de school een nieuw schoolplan op. Vier jaar geleden werd talentontwikkeling het onderwerp waar meer aandacht aan moest worden besteed. Leerlingen kregen meer verantwoordelijkheid en vrijheid om hun eigen keuzes te maken. Hier kwam een programma met meer dan 40 vakken uit voort, zoals schaken, Chinees, Spaans, skaten en klimmen. Dit programma was oorspronkelijk alleen beschikbaar voor leerlingen in het eerste en tweede leerjaar op de woensdagochtend.

Dit schooljaar heeft het LRC echter een opmerkelijke uitbreiding van dit programma geïntroduceerd, waardoor het nu ook beschikbaar is voor hogere leerjaren: het LRC-programma.  Dit programma bestaat uit drie soorten lessen, en wordt op drie dagen in de week 2 uur gevolgd. ‘De leerlingen zijn hartstikke enthousiast! Ze zitten allemaal met meerdere schermen tegelijk open als de inschrijvingen voor het programma zijn geopend’ vertelt Mirjam Vroonhof, conrector van het LRC.

L-lessen (lef en levenslessen): Deze lessen zijn in de onderbouw vooral gericht op persoonlijke ontwikkeling. In de derde klas zijn ze gericht op de profielkeuze, en in de bovenbouw dienen ze als een soort voorbereiding op het hbo en de universiteit met vakken zoals academisch schrijven.

R-lessen (richtingslessen): De leerling kan ervoor kiezen om extra hulp te krijgen in een regulier vak, of om zichzelf verder uit te dagen door een verrijkingsles te volgen. Bij de reguliere vakken geven docenten extra uitleg over het vak, maar de verrijkingslessen gaan nog een stapje verder. Verrijkingslessen die zoal worden aangeboden zijn: verdieping in de Griekse en Romeinse geschiedenis, sterrenkunde en mythologie.

C-lessen (coachingslessen): Deze lessen fungeren als mentoruren waarin de toekomst van de leerlingen wordt besproken en gecoacht.

‘Dit talentontwikkelingsprogramma is een belangrijk kenmerk van het LRC en benadrukt de toewijding van de school om leerlingen te ondersteunen bij het maken van zelfstandige keuzes in hun onderwijs’ aldus Vroonhof. ‘De lessen worden gegeven door zowel interne als externe docenten met verschillende expertisegebieden, waardoor leerlingen een rijke leerervaring krijgen’. Het LRC heeft het geluk dat het niet kampt met een lerarentekort en blijft een aantrekkelijke plek voor docenten om te werken.

Over de auteur

Asaiah Goldstein

Mijn naam is Asaiah India Goldstein, en ik ben een enthousiaste en nieuwsgierige eerstejaarsstudente Journalistiek van twintig jaar oud met een achtergrond in de acteurswereld. Afgelopen jaar heb ik de toneelschool afgerond, en daar heb ik geleerd om mijzelf in te leven in verschillende rollen en personen en om verhalen tot leven te brengen. Deze opleiding en ervaringen hebben mij geïnspireerd om de wereld en alles wat zij met zich mee brengt te ontdekken. Mijn interesses zijn zeer divers en weerspiegelen eigenlijk al mijn nieuwsgierigheid naar de wereld. Ik ben gefascineerd door kunst en cultuur in alle vormen, reizen, en ik vind het heel erg belangrijk dat er veel inclusiviteit en diversiteit in de media is. Tegelijkertijd heb ik ook een grote interesse in misdaadverhalen en het recht. Hier wil ik mijzelf ook verder in gaan verdiepen tijdens de opleiding. Ik streef ernaar om verhalen te vertellen waarin de stemmen van diverse gemeenschappen en culturen gehoord worden. Als journalist hoop ik mensen en culturen dichter bij elkaar te kunnen brengen. Mijn achtergrond in de acteursopleiding heeft ervoor gezorgd dat ik sterke communicatieve vaardigheden heb ontwikkeld en dat ik verhalen met empathie en diepgang kan benaderen. Wellicht lees je in de toekomst een artikel van mij in de theaterkrant, of zie je mij terug bij BNN of als misdaadjournalist.