Kinderen in de Leidsche Rijn aanzetten tot bewegen

Foto door Pepijn van Schaik

Landelijk voldeed in 2022 56,8% van kinderen van 4 tot 12 aan de beweegrichtlijn. Om het sporten onder de jeugd verder te stimuleren trekt de gemeente €25.000 uit in het nieuwe sportakkoord. ‘Kinderen met minder plezier in het sporten zie je echt in zo’n programma groeien.’ vertelt Melvin Fleur van Gezond Actief Assertief en Fun (GAAF).

Landelijk voldoet maar 56,8% voor de leeftijd 4 tot 12 aan de beweegrichtlijn blijkt uit cijfers van het Nederlands Jeugd Instituut (NJI). Als je naar oudere leeftijden kijkt zie je dat dit scherp daalt naar 33,4% procent van 12 tot 16-jarigen, en 45,3% voor 16 tot 20-jarigen. De beweegrichtlijn stelt dat een kind minimaal één uur per dag aan matig intensieve sport, zoals fietsen, wandelen of zwemmen, moet doen.

Onlangs is door de gemeente Utrecht Sportakkoord II gepresenteerd. In dit nieuwe akkoord worden de subsidies verhoogd en zelfs de kleinste subsidie gaat flink omhoog. De subsidie voor een sportaanbieder was hiervoor €750, maar is in dit nieuwe akkoord verhoogd naar €850. De gemeente hoopt met dit nieuwe akkoord Utrecht op een natuurlijke manier in beweging te brengen, het plezier bij het sporten te verhogen, meer mensen aan te zetten tot sporten en eenzaamheid en kansenongelijkheid te verminderen.

GAAF

Een van de initiatieven in Utrecht om de kinderen meer aan het bewegen te krijgen is GAAF. GAAF is een programma waarbij kinderen uit de Leidsche Rijn van 8 t/m 11 in aanraking kunnen komen met verschillende sporten en gezond eten. Bij de kinderen hier is het duidelijk dat ze er veel zin in hebben aangezien ze met spanning zitten te wachten tot de les begint. ‘Gaaf staat voor lekker in je vel zitten, plezier hebben en nieuwe vrienden maken’ aldus Fleur. Momenteel wordt het door twee vrijwilligers begeleid, naast Melvin helpt Kelly Brakman ook nog mee bij de sporten. ‘Vorig jaar ben ik begonnen met alleen het geven van turnlessen en Melvin had mij toen gevraagd of ik dit seizoen bij alle sporten mee wil helpen’ vertelt Brakman.

Impact

‘Een voorbeeld van wat wij vaker zien is bijvoorbeeld een jongen waarvan de ouders aangeven dat hij vaak wat verlegen en als hij voor een groep staat klapt hij helemaal dicht” vertelt Fleur. Deze jongen hebben ze bij GAAF verder geholpen door hem, in het begin, korte spelletjes te laten bedenken en deze aan Fleur uit te leggen, daarna mocht hij ze ook aan de groep uitleggen en gingen ze dit met de groep spelen. Hierdoor groeit het kind steeds verder in zijn eigen krachten. Uit onderzoek van de gemeente Utrecht blijkt dat sporten niet alleen de sociale vaardigheden bevorderd, maar dat kinderen die sporten vaak energieker en meer ontspannen zijn.

Financiën

Ondanks de verhoging van de subsidie en het feit dat GAAF iedere week helemaal vol zit blijkt het lastig om het schip drijvende te houden. ‘Er zijn wat problemen met financiën dus je hebt best kans dat het stopt in december’ vertelt Fleur. GAAF is hierin niet de enige, uit onderzoek van het Muller instituut blijkt dat na de coronacrisis een groot deel van de sportverenigingen zich zorgen maakte om de financiële situatie. Een derde van de sportverenigingen in Nederland heeft aangegeven een significant deel van de begroting te missen.

Audio

Door Pepijn van Schaik

Een kijkje bij GAAF. Het supergave sportprogramma om kinderen aan het sporten te krijgen.

Robbe van der Lee

Mijn naam is Robbe van der Lee, ik ben 21 jaar, woon in Alkmaar en ik studeer in het eerste jaar aan de school van journalistiek hier in Utrecht. Als bijbaan werk ik op de Customer Contact afdeling van de energieleverancier Vandebron en mijn vrije tijd breng ik door bij de studentenscouting in Utrecht en mijn thuis scouting in Alkmaar. In de items die ik maak vind ik het interessant om te schrijven over de politiek, cultuur en het milieu en dan specifiek om het te vertalen naar een lokaal niveau. De reden waarom ik dit zo boeiend vindt is omdat het onderwerpen zijn die iedereen aangaan, of je het nou op de voet volgt of niet. Daarnaast heeft bijna iedereen een mening over deze onderwerpen waardoor het altijd interessant is om hier over te spreken, of ik het er nou mee eens bent of niet. Tot nu toe heb ik items gemaakt over cultuur en sport in Vleuten en heb ik hiervoor al een hoop interessant en leuk contact gehad met bewoners in Vleuten. In de aankomende weken ga ik werken aan nog meer diverse onderwerpen zoals zorg, jongeren en wonen. Mijn lange termijn doel is om uiteindelijk radio programma’s te presenteren over de onderwerpen die mij aanspreken en hier diepte interviews over te doen.