UVV overklast Vriendenschaar in regenachtig duel

UVV heeft 5-0 gewonnen tegen het Culemborgse Vriendenschaar. De ploeg van Ilji van der Horst won 14 oktober voor een enthousiast eigen publiek en stijgt daarmee naar de tweede plaats in de competitie.

UVV had over de hele wedstrijd meer balbezit en direct in de openingsfase werd er al hoge druk uitgeoefend op de tegenstander . Zo werd er al na vier minuten gescoord door de thuisploeg. Tien minuten later was het weer raak vanuit een vrije trap iets buiten het strafschopgebied. Iets voor rust  voert vriendenschaar de druk op. De Trainer van Vriendenschaar verheft ook zijn stem en begint met een steeds hardere toon aanwijzingen te geven. Achterin is het een beetje slordig bij UVV, maar de ploeg uit Culemborg kan geen concrete kans creëren. Na rust herpakt UVV zich en scoort in een mum van tijd weer twee treffers en iets voor het einde van de wedstrijd wordt de vijfde door de thuisploeg gescoord. Na elke goal werd de sfeer op de tribune, in sportpark de Paperclip in Leidsche Rijn, steeds gelatener en gezelliger.

Nieuwe Trainer

Na de wedstrijd is Ilji van der Horst, trainer van UVV erg positief over de wedstrijd: “5-0 had ik niet verwacht, maar ik vind dat we wel in een goede flow zitten en zeker na deze wedstrijd. Ik weet dat we de kwaliteit in deze groep ook hebben en dat zie je vandaag dan ook terug.” Het is volgens Van der Horst nog te pril in het seizoen om de verwachtingen van dit UVV over het seizoen uit te spreken, toch denkt hij wel dat ze met de top kunnen meedraaien van de vierde klasse. Of hij de overwinning gaat vieren is nog maar de vraag aangezien hij die avond de nachtdienst weer in moet. “Maar we gaan zometeen nog wel even een drankje doen.” Zegt de trainer met een grijns op zijn gezicht. Van der Horst is pas sinds dit seizoen aangesteld als trainer van UVV-1, hij zit wel al zo een twintig jaar in het trainersvak. Voorzitter van UVV, Mohammed Kassrioui, is erg tevreden met de nieuwe trainer. “Het team was aan verversing toe, de nieuwe trainer voor het eerste elftal heeft enorm veel energie meegebracht, veel nieuwe spelers aangetrokken en dat gaat op dit moment heel goed. Het heeft goed uitgepakt!”

Enthousiaste en minder enthousiaste supporters

De Tribune was gevuld met zo een twintig a vijfentwintig toeschouwers. Na de wedstrijd is een Coach van een jeugdteam bij UVV die de hele wedstrijd heeft gezien erg content. “De vierde goal was echt prachtig, hè.” Vertelt hij met een grote glimlach. Een meegereisde fan uit Culemborg is wat minder te spreken over de wedstrijd. Zo zegt hij naar eigen zeggen: “ Een dramatische ontwikkeling voor Vriendenschaar dit. Nadat ze op de derde plek van boven hebben gestaan en met volle verwachtingen naar deze wedstrijd toe hebben geleefd. Dan is 5-0 een klassieke zeperd.” Vriendenschaar zakt door deze wedstrijd terug naar de vijfde positie in de competitie.

Respect

Voor de aanvang van de wedstrijd werd er een minuut stilte gehouden dat in verband met het overlijden van een oud lid van de club. De spelers van beide teams, scheidsrechters en bestuursleden van UVV zijn allemaal aanwezig om hun respect te tonen in de regen. Ook speelde UVV met zwarte rouwbanden om.

Audioreportage: Noa Eggebeen

Music: Speed Energy by WinnieTheMoog