Het is een regenachtige herfstdag en de bibliotheek in Leidsche Rijn heeft zijn deuren weer open staan voor bezoekers. Er wordt piano gespeeld in de bibliotheek en de sfeer voelt huiselijk aan. Bijkomend is het momenteel nog steeds kinderboekenweek en het thema dit jaar is dan ook ‘Bij mij thuis’. Dit wordt feestelijk gevierd met behulp van slingers die in de bibliotheek zijn opgehangen en grote posters die de kinderboekenweek ondersteunen. Dit alles natuurlijk om kinderen te stimuleren om meer te gaan lezen. Wel verandert het leesgedrag onder kinderen en jongeren continu. ‘Ik denk dat er veel wijsheid en schoonheid te vinden is in de digitale aanpak.’
Kinderboekenweek
Roos Spelman werkt in de bibliotheek Utrecht en momenteel in de Leidsche Rijn. Ze heeft Engels literatuur gestudeerd en kunst en media. Volgens haar betekent het thema van de kinderboekenweek dat de bibliotheek kan werken als een buurthuis. ‘Er komen een heleboel mensen hier naar toe, niet alleen om boeken te lenen, maar ook om elkaar te ontmoeten, met elkaar te kunnen praten, even een kopje koffie te drinken’, vertelt Spelman. Ze hoopt dat de bibliotheken zo huiselijk als mogelijk aanvoelen. ‘We staan zo gezellig mogelijk aan de balie als mensen met vragen komen’, zegt ze. Spelman hoopt dat lezen genoeg is om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Ze merkt dan ook dat bijvoorbeeld een kinderboekenweek hier aan bijdraagt. ‘Er was laatst een hele rij aan kinderen die boeken wilden reserveren, super enthousiast als of ze in de rij stonden bij de bios’, vertelt ze. Ook nu zijn er een aantal kinderen in de bibliotheek te vinden en wordt er gespeeld, maar ook zeker gelezen.
Leesgedrag
In de bibliotheek in Leidsche Rijn zijn op het moment niet veel jongeren te bekennen. Veel mensen zouden kunnen zeggen dat dit komt omdat jongeren ook helemaal niet veel meer lezen. Spelman denkt daar anders over. ‘Door de digitalisering lezen jongeren op een andere manier, op hun eigen manier’, zegt ze. Volgens haar zijn er verscheidene manieren waarop jongeren dat kunnen doen. ‘Je hebt nu veel e-books, booktok, social media en ik probeer er voor open te staan dat het leesgedrag gewoon verandert met de digitale tijd. Ze maakt zich dan ook geen zorgen over het leesgedrag onder jongeren. ‘Ik denk dat er veel wijsheid en schoonheid te vinden is in de digitale aanpak.’
Thuis
Melissa(niet haar echte naam) is aan een grote ronde tafel in de bibliotheek een krant aan het lezen. Thuis leest ze ook vaak en dit vindt ze dan ook erg belangrijk, maar ze merkt ook wel dat haar kinderen hier niet zo erg in meegaan. ‘Mijn dochter leest redelijk vaak, maar mijn zoon absoluut niet’, vertelt Melissa. Ze vindt dit erg zonde en merkt dat bijvoorbeeld haar zoon al sinds kleins af aan geen geduld heeft voor lezen. Wel heeft ze het gevoel dat scholen kinderen toch stimuleren om meer te gaan lezen. Dit is dan ook zo op de school waar haar kinderen naar toe gaan. ‘Net zoals heel veel scholen meedoen aan de kinderboekenweek, boekenmarkten organiseren op school en ze moeten heel veel lezen in de klas’, aldus Melissa.