Damavond in buurtcentrum De Pijler: ‘Ik moet mijn best doen vandaag’

In buurtcentrum De Pijler in Utrecht werden op woensdagavond 3 april wedstrijden gespeeld voor het provinciale damtoernooi van de provincie Utrecht. Voor Arne David van Mourik was het een spannende avond, want op dat moment stond hij niet op de eerste plaats in het klassement van het toernooi. Echter, als hij zou winnen en zijn concurrenten zouden verliezen of gelijkspelen, maakte hij die avond nog kans om zichzelf tot kampioen te kronen van de provinciale kampioenschappen. ‘Het wordt erg spannend en ik moet mijn best doen vandaag dan maak ik nog kans op de koppositie’, aldus Damfanaat Arne.

Het was een succesvolle avond voor damliefhebber Arne, want hij heeft gewonnen en zijn concurrenten speelde een remise tegen elkaar, een term wat in het dammen wordt gebruikt als de partij onbeslist blijft. ‘De uitslagen van de wedstrijden verliepen voor mij geheel naar wens. Grappig is dat nu bijna dezelfde situatie is ontstaan als vorig jaar met ingaan van de slotronde dezelfde twee koplopers en zelf moet ik in die laatste ronde ook tegen dezelfde speler als vorig jaar’, laat Arne weten. De slotronde zou volgende week woensdag 11 april plaats vinden.

‘Met dammen ben je bezig met de battle of the brains zeggen ze wel, je bent bezig met kijken wie van de twee het slimste is, wie het meest kan en wie het meest durft er komt geen geluk bij kijken en dat is het mooiste aan dammen dat je dus echt gaat kijken wie er het beste is’, zegt Paul de Hus. Om zichzelf voor te bereiden speelt hij onder andere de partij na van zijn tegenstander. ‘Ik kijk wat zijn zwakke punten zijn. Ik kijk wat zijn sterke punten zijn, welke openingen hij speelt en daar ga ik dan rekening mee houden’, zegt Paul de hus. Volgens de dammer kan je zeker trainen en kan je beter worden. ‘Trainen doe je door wedstrijden te analyseren, oefenen met slag zetten en puzzeltjes oplossen, als je daar elke dag een uurtje mee bezig bent dan word je steeds beter daarin’, vertelt Paul.

Niet iedereen neemt het dammen op woensdagavond bij buurtcentrum De Pijler even serieus. ‘Ik doe het voornamelijk voor de sociale contacten en de gezelligheid, om even lekker uit huis te kunnen zijn, want anders zit je maar voor de tv niks te doen en dan vereenzaam je’, vertelt Hans Verwij (70), die al sinds zijn twaalfde damt. Hij hoopt dat meer kinderen gaan dammen, omdat het volgens hem goed is voor de ontwikkeling van de hersenen. ‘Je zet je hersenen aan het werk en dat is goed voor je en het is heel leuk,’ voegt Hans toe. Ook Arne hoopt op nieuw jong talent. ‘Er zijn nu vier kinderen die op maandagavond een uurtje komen dammen voordat wij gaan trainen,’ vertelt Arne. Deze vier kinderen zijn blijven hangen na de basisschooltoernooien voor dammen, iets wat volgens hem ook op middelbare scholen moet worden geïntroduceerd. ‘De vier kinderen zijn nu rond de tien jaar oud, maar wij verwelkomen natuurlijk spelers van alle leeftijden.’

In deze video zie je de reportage van Toon de Klein over de damwedstrijden.

Elvin Spooren

Mijn naam is Elvin Spooren ik ben 20 jaar en eerstejaars student van de School van Journalistiek op de Hoogeschool Utrecht. Net zoals heel veel jongens in Nederland wou ik heel graag profvoetballer worden. Ik kwam er al snel achter dat mijn talenten mijn in de steek lieten. Sinds ik mij kan herinneren ben ik heel nieuwsgierig en kan ik met iedereen een praatje maken. Dus dacht ik waarom word ik niet sportjournalist dan kan ik alsnog met voetbal geld verdienen. Ik heb mijn vmbo-tl afgerond en ben daarna naar het Mediacollege Amsterdam gegaan en heb daar Mediaredactie-medewerker afgerond. In die periode heb ik ook een half jaar stagegelopen bij Alkmaar Centraal de lokale omroep van Alkmaar. In deze periode heb ik heel veel geleerd en ben ik erachter gekomen dat dit echt is wat ik wil. Ook heb ik geleerd dat de andere soorten van journalistiek interessant zijn. Zo heb ik meerder reportages en artikels gemaakt die op NH Nieuws, NOS, en het AD zijn gekomen.