Buurtcentrum Het Zand opent haar deuren tijdens open dag

Utrecht, 11 Februari 2024:

Vandaag, te midden van het levendige buurtcentrum Het Zand, heeft een bijzondere gebeurtenis plaatsgevonden. Buurtcentrum Het Zand, opende haar deuren voor de buurtgemeenschap tijdens een open dag. Een veelzijdige mix van activiteiten en informatiesessies werd aangeboden om bewoners kennis te laten maken met de vele mogelijkheden en initiatieven die hier te vinden zijn.

Bij het binnenkomen van het buurtcentrum viel direct de ruimtelijkheid van het gebouw op; het is een open, hoge ruimte waardoor je, ondanks de aanwezigheid van veel mensen, je niet bekneld voelde. Meteen viel ook de geur op van de verschillende soorten gerechten die werden aangeboden. Overal stonden kraampjes waar je voor een bedrag van één of twee euro kon genieten van diverse culturele gerechten, van Aziatisch tot Marokkaans eten. Het was opvallend druk met een gezonde mix van jong en oud. In het midden van de foyer was een podium gebouwd waar verschillende buurtbewoners konden optreden. Dit bepaalde de sfeer van de ruimte. Achter in de zaal was een koffiehoek ingericht, waar je voor een klein bedrag een kop koffie kon halen. Je merkte aan de mensen dat ze zich vermaakten, ofwel door de muziek of door de vele aanwezigen waarmee ze een praatje maakten.

Fouzia de Waal, sociaal makelaar van Het Zand, verwelkomde bezoekers met enthousiasme. Ze legde uit dat deze open dag bedoeld was om bewoners te informeren over de verschillende activiteiten en samenwerkingsverbanden binnen de wijk. “Ons doel is om de wijk gezelliger, gezonder en vitaler te maken,” benadrukte de Waal.

Het hoogtepunt van de dag was toen het lokale zangkoor ging optreden. De hele ruimte werd stil en focuste zich op het zangkoor. Verschillende soorten optredens waren er gegeven, zo ook een viool solo en pianosolo’s.

Het is goed om te benadrukken dat het buurtcentrum zelf geen activiteiten aanbiedt. “Wij ondersteunen bewoners die een initiatief hebben die ten goede komt van de wijk. Als een bewoner binnenkomt en yogalessen wilt geven, en de ruimte is er, dan kan dat gerealiseerd worden.” Aldus de Waal.

Een opvallende aanwezigheid tijdens de open dag waren de Chinees-Nederlandse bewoners, die een actieve rol spelen in de buurt. Met een breed scala aan activiteiten, variërend van sport tot culturele workshops, dragen zij bij aan de levendigheid van Het Zand.

Het succes van Het Zand als een gemeenschapscentrum wordt mede mogelijk gemaakt door samenwerkingen met verschillende partners, waaronder Cultuur 19. Door gezamenlijke inspanningen worden er wekelijks activiteiten georganiseerd, zoals muziek- en zanglessen.

De open dag bracht een groot aantal buurtbewoners samen, wat de essentie van gemeenschapszin benadrukte de Waal. “Het is hartverwarmend om zo veel buurtbewoners te zien samenkomen. Dit motiveert ons om ons werk voort te zetten en nog meer initiatieven te ondersteunen,” verklaarde de Waal.

Met haar prachtige accommodatie, ruimtes en enthousiaste team is Het Zand dé plek om samen te komen, te leren en te genieten. “Heb je een idee of behoefte aan ondersteuning? Kom gerust langs en sluit je aan bij onze bruisende gemeenschap

Ade Kauffeld

Hallo mijn naam is Ade Kusumo Kauffeld, Ik ben 19 jaar oud en ik kom uit Arnhem. Al sinds de middelbare school ben ik erg geïnteresseerd geweest in de politiek. Ik hield mij erg bezig met actualiteiten en misstanden van de maatschappij. Ik las al vanaf dat ik 15 was de krant, dit deed ik eigenlijk alleen vanwege mijn interesse in het nieuws. Toen ik eenmaal een studiekeuze moest maken werd dat de lerarenopleiding geschiedenis, de schakelingen van het verleden en hoe dat ons huidige leven beïnvloed vind ik zeer interessant. Later kwam ik erachter dat het mij toch niet helemaal lag, het lesgeven en mensen iets nieuws delen is heel leuk, maar ik ben zelf heel onderzoekend gericht dus het leren van geschiedenis werd mij toch wat te saai. Toen was het toch heel voor de hand liggend om journalistiek te gaan studeren. Ik was eigenlijk al heel erg bezig met journalistiek door mijn bezigheden bij Indifferent, daar doe ik de communicatie en social media. Het schrijven over diversiteit of juist discriminatie zijn ook grote punten waar ik over zou willen schrijven, zelf ben ik als kind ook gediscrimineerd en door zulke verhalen alleen maar aan het licht te brengen stoppen we het normaliseren van discriminatie.