Nationale collega dag in Leidsche Rijn; zijn vrijwilligers ook collega’s?

Donderdag 4 april is de nationale dag van de collega’s. Vanwege een nieuw beleid zijn er steeds meer vrijwilligers aan het werk. Zo ook te zien in de CBS cijfers waaruit blijkt dat het aantal vrijwilligers over heel Nederland is gestegen van 22.713 (2019) naar 25.121 (2022).

De hoeveelheid per filiaal verschilt wel. Toezichthouder Ernst, bij Bibliotheek Leidsche Rijn Centrum, werkt vaak met vrijwilligers en is er zelf ook een geweest. Maar krijgen medewerkers in loondienst meer waardering dan vrijwilligers?

Hoeveel medewerkers zijn er werkzaam bij bibliotheek Vleuterweide?

Normaal staan er op een dag drie bibliotheekmedewerkers, een assistente, een opruimer en een toezichthouder. ongeveer vijf als dit uitkomt met het rooster. Daarbij zijn er bij Bibliotheek Leidsche Rijn 25 bibliotheek medewerkers, zowel parttime als fulltime.

Hoeveel daarvan zijn vrijwilligers?

Wij hebben projecten waar vrijwilligers aan meedoen. bijvoorbeeld een taalcafé, taalcoach, digitale coach, taal wegwijzers, voorleesvrijwilligers en tegenwoordig Koreaans en Japanse conversaties die ook gegeven worden door vrijwilligers. Soms zijn er ook pop-up acties, dat verschilt altijd aan welke thema’s wij bij de bieb behandelen en wie wij daar geschikt voor vinden.

Dus dan verschilt het aantal vrijwilligers wat jullie ook hebben?

Ja. En dat geldt ook voor bibliotheek aan huis, dat is ook stadsbreed en gaat dan per hoeveelheid in een wijk. Of bijvoorbeeld partners uit de wijken die samen met ons of bij ons iets willen doen. Maar ook de Kinderboekenweek. Per activiteit hangt het dan ook af hoeveel vrijwilligers daarvoor nodig zijn.

Zijn er de afgelopen jaren meer vrijwilligers bij de bibliotheek in Vleuterweide gekomen?

Ja daar zijn wij bewust op gaan inzetten omdat dat het nieuwe beleid is van de bieb. Meer in de samenleving en meer met elkaar.

Hadden jullie dan net zoals bibliotheek Vleuterweide een paar weken terug zo’n wervingsactie?

Nee daar hebben wij bewust niet aan meegedaan. Wij zijn namelijk constant aan het werven of in ieder geval personen attent te maken op de mogelijkheid. Dan geven wij bijvoorbeeld een telefoonnummer of verwijzen wij ze door naar de website. Zodat zij kunnen kijken wat bij hen past en wat zij zouden willen proberen.

Merkt u dat vrijwilligers op een andere manier worden behandeld in verhouding tot iemand die wel in loondienst is?

Zij hebben andere belangen, ze komen met een andere zaak hier. Bijvoorbeeld zo’n digitale wegwijzer die zit op het digitale en dat is anders dan het boeken of uitleen en reserveren. Zij hebben andere werkzaamheden. Projectleiders sturen zo’n activiteit aan en daarbij ook de vrijwilligers daar kan je wel een onderscheid maken tussen vrijwilligers en medewerkers.

De reden waarom ik dit eigenlijk vraag is omdat het vandaag de nationale dag van collega is, daarom ben ik benieuwd of jullie waardering naar zowel directe collega’s als vrijwilligers uitspreken?

Het lastige hiervan is dat we de vrijwilligers niet zo vaak zien als onze directe collega’s, die zien wij soms 3 keer per week. Maar aan het einde van de dag spreken wij ze toch aan met; ’’Goed gedaan, wat was het leuk!’’ toen ze voor 11 kinderen hadden voorgelezen. Daar worden we beiden blij van en dat straal je ook door.

Waarom is het voor u belangrijk om waardering uit te spreken aan uw collega’s in dienst en vrijwilligers?

Een schouderklopje toch? Waardering is leuk! Ik ben zelf ook jaren vrijwilliger geweest en dan was het ook fijn om te horen ’Wat fijn dat jij dit doet.’ En dat je elkaar daarbij helpt. Je bindt de mensen ook aan je door waardering uit te spreken. Het belangrijkste voor mij is; je ontmoet elkaar, je ziet elkaar en je helpt elkaar.

Dus nationale collega dag! Op welke manier heeft u uw collega’s in het zonnetje gezet?

Vandaag heb ik veel ongezonde snoepjes meegenomen, met super veel kleurstof in de vorm van een hartje haha!

Fatima Bongers

Fatima Bongers (2001), uit West-Friese Bovenkarspel (tegenwoordig wonend in Amersfoort), is studente op de School van Journalistiek. Eerder heeft zij de opleiding Managementassistent afgerond op het Horizon College (2020-2023). Hier was zij ook enige tijd de voorzitter van de studentenraad. Verhalen van beide kanten bekijken, creatief denken en analyseren is echt haar vak. Met plezier pitcht en schrijft zij nieuwsberichten voor SVJMedia. Verder is muziekliefhebber Fatima werkende als HR-intercedent op kantoor in de meest iconische concertzaal van Nederland, de Ziggo Dome. Maar een drukke planning houdt haar niet tegen van haar ambities en interesses! Altijd streven naar rechtvaardigheid en het ongehoorde verhaal. contact: fatima.bongers@student.hu.nl