15 jaar dierenweide de Kraal

Dierenweide de Kraal

Dierenweide de Kraal bestaat 15 jaar. In de 15 jaar dat dierenweide de Kraal, in het Hoge Weide park, bestaat is er flink wat verandert in de buurt volgens bestuursleden Maartje en Karen.

De dierenweide in Leidsche Rijn vierde 23 september met een opendag het jubileum. Geïnteresseerden konden langskomen bij de kijkweide, de dieren van dichtbij zien, vragen stellen aan de vrijwilligers en kinderen konden op slingertjes tekenen. Bewoners zijn te spreken over de dierenweide. Zo vind Bianca dat ook. “ Ik woon hier al vijf jaar en kom hier zo elke week wel. Het is lekker groen en een leuk uitje altijd wel.”

Twintig jaar geleden was het park bij de Hoge Weide in Leidsche Rijn sociaal onveilig omdat het niet overzichtelijk was. Er was sprake van veel hangjeugd en weinig opkomst volgens Karen en Maartje. Om dat te veranderen moest het park op de schop en sindsdien is er een bloemenheuvel, speelheuvel en sinds 2008 de dierenweide.

De dierenweide runt momenteel volledig op veertien vrijwilligers die elke twee weken een uur werken om de geiten, kippen en schapen verzorgen. Ambitieuze toekomstplannen heeft de weide niet. “We hopen vaker open te zijn, maar dat is met vrijwillig kader niet echt mogelijk.” Geeft Maartje aan. “Voor nu lekker zo blijven en dat dit blijft bestaan is gewoon heel belangrijk voor de buurt.”