Nieuwegein & IJsselstein

Taalspelletjes middag ‘Bib speelt met woorden’ in bibliotheek IJsselstein.

IJSSELSTEINOp de tweede woensdag van de maand januari is het koud buiten en de temperatuur ligt tegen het vriespunt aan. Maar niet in de Bibliotheek IJsselstein. Hier wordt de ruimte gevuld door vrolijke kinderkreetjes en gegiechel. Hier vindt namelijk de taalspelletjesmiddag ‘Bib speelt met woorden’ plaats. Een pilot van bibliotheek IJsselstein waar kinderen van zes tot acht jaar interactief met taal bezig kunnen zijn.

De spelletjesmiddagen worden sinds september 2023 georganiseerd en deze maand vond de vierde plaats. De spelletjesmiddag heet ‘Bib speelt met woorden’ en is ontstaan vanuit een al ander bestaand concept van de bieb: ‘Bib leest voor’. Bib zelf is een paars lees(knuffel)monster die wordt gebruikt als mascotte van de bieb. Naar deze middag komen altijd best wel wat kinderen om te luisteren naar verhalen, die worden voorgelezen door de vrijwilligers van de bieb. Het doel van deze nieuwe spelletjesmiddag is dan ook om kinderen te laten inzien dat taal erg leuk kan zijn. Om ze vooral te blijven stimuleren om ook naast school met taal bezig te zijn.

Als je de bibliotheek binnenloopt kom je eerst de receptie tegen, met daarachter de boekenkast met de boeken die op dat moment in de spotlight staan. Als je verder naar achter loopt hoor je langzamerhand wat meer geluid opkomen, soms schieten er wat vrolijke kreetjes en lachjes boven de rumoerigheid uit. Er staan twee tafels met allemaal taalspelletjes en boeken erop. Om een van de tafels zitten een stuk of zes kinderen, met tussen en naast hen vrijwilligers en af en toe een verdwaalde ouder. De kinderen zijn allemaal meiden en hebben een witte sticker op hun kleding met hun naam erop, net zoals de knuffelmascotte Bib.

Op één tafel ligt een groot boek open: ‘Alfabet’ van Charlotte Dematons. Het is een wat groter boek, A3 formaat. Met op elke bladzijde allemaal illustraties die beginnen met dezelfde letter. ‘Mammoet, uuuh monopolie, en wacht.. Markt!’ roept een van de kinderen die rondom het boek staat. Het boek ligt op dat moment opengeslagen op een pagina met illustraties van de letter M.

Vrijwilligster Alice Hakvoort begeleidt de kinderen elke maand tijdens de spelletjes middag, door mee te doen met de spelletjes. “We zoeken nog een beetje wat de leukste spelletjes zijn om te spelen. We hebben een tijdje kwartet gespeeld, maar dat was meer een-op-een. We proberen nu zoveel mogelijk spelletjes te spelen die je ook echt samen kan doen, zoals Pim Pam Pet waar je wat meer interactie hebt.’ Alice doet graag mee met zo’n middag. ’Ik vind dat kinderen wat vrijer worden, in het begin komen ze een beetje verlegen erbij staan. Eerst staan ze er een beetje bij te kijken, maar na een tijdje worden ze ineens fanatiek. Ze vergeten langzamerhand een beetje hun omgeving.’

Naast boeken liggen er ook nog vele spellen op tafel. Zoals lettertwister en kwartet. Als je iets verder loopt, kom je nog een andere tafel tegen. Daar zit vrijwilliger Alice met vier fanatieke meiden het spel Pim Pam Pet te spelen. Iedereen zit op het puntje van zijn stoel, klaar om de strijd aan te gaan. Geconcentreerde blikken zijn te lezen op de gezichten van de meiden. Tijdens het draaien van het letterrad hangt een stilte, iedereen wil natuurlijk als eerste een woord raden. Als het rad op de letter O belandt wordt er luidkeels in koor ‘OOO’ geroepen.

Organisator van ‘Bib speelt met woorden’, Trudy Olskamp loopt ook rond. Zij is enthousiast over de opkomst, en samen met het team van vrijwilligers proberen ze Bib speelt met woorden wat meer onder aandacht te brengen. “Voor activiteit zoals dit maken we kleurplaten, die we meegeven aan kinderen.’ Op de kleurplaat staat een uitnodiging om mee te doen. ‘Dit is iets wat we al een aantal jaren doen en dat werkt gewoon heel goed.’

Langzaam loopt de bieb weer leeg en wordt er gedag gezegd. Trots, met een sticker op zak, die de kinderen mochten uitzoeken na het spelen van de spelletjes vertrekt iedereen weer naar huis.

Julia van der Goes

Julia van der Goes (Amsterdam, 2005). Is een jonge journalist met een passie voor woorden en creativiteit. Momenteel studeert ze Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, waar ze onder andere haar schrijftalent verder ontwikkelt. Haar grote liefde voor kunst en poëzie drijft haar creatieve geest. Gedreven koestert ze de ambitie om haar toekomst te wijden aan de wereld van cultuur en muziekjournalistiek, waar ze haar stem wil laten klinken en verhalen tot leven wil brengen. Beeldend en op papier.