Nieuwegein & IJsselstein

Buddy to Buddy start proefperiode in Nieuwegein

Achmed en Niels, twee buddies. Woonachtig in Breda.

NIEUWEGEIN- Met de aankomende Internationale Dag van de Migrant, op 18 december. Waar de rechten van de migrant centraal staan. Is het belangrijk om veel aandacht te hebben voor migranten. Binnen enkele weken start de eerste proef om buddy to buddy op te zetten in Nieuwegein.

Buddy to buddy is een stichting die mensen dichter bij elkaar wilt brengen. Zij koppelen vluchtelingen aan Nederlanders om het sociale isolement van vluchtelingen te doorbreken en de betrokkenheid van inwoners van Nieuwegein te vergroten, door te matchen op basis van interesses en gelijkwaardigheid.

Buddy to buddy bestaat al in vijftien gemeenten, en start nu in vijf nieuwe gemeenten, waaronder Nieuwegein. ‘We zijn ontzettend enthousiast om dit belangrijke project met elkaar neer te zetten’ aldus Margot Rinkes-van Campen, projectleider van Buddy to Buddy.

Er zullen twee pilots zijn. Als deze succesvol zijn, wordt Buddy to Buddy Nieuwegein als stichting opgericht in de gemeente. De pilots zullen bestaan uit 50 personen, waarvan 25 Nederlanders, en 25 Nieuwkomers. De deelnemers spreken wekelijks met elkaar af en kunnen deelnemen aan diverse activiteiten (met begeleiding) die de vriendschap bevorderen. Als het matchingstraject een succes is, wordt gestart met een tweede pilot.

Julia van der Goes

Julia van der Goes (Amsterdam, 2005). Is een jonge journalist met een passie voor woorden en creativiteit. Momenteel studeert ze Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, waar ze onder andere haar schrijftalent verder ontwikkelt. Haar grote liefde voor kunst en poëzie drijft haar creatieve geest. Gedreven koestert ze de ambitie om haar toekomst te wijden aan de wereld van cultuur en muziekjournalistiek, waar ze haar stem wil laten klinken en verhalen tot leven wil brengen. Beeldend en op papier.