BookTok heeft impact op jongeren

De boekenweek kast bij Stichting CPNB - Foto: Julia van den Berg

BookTok is een bepaalde tak van Tiktok een sociaal platform waarin je korte filmpjes kan kijken en opnemen. Op BookTok promoten jongeren boeken die zij hebben gelezen. Dit kan positief en negatief zijn. Op meerdere manieren proberen jongeren de boeken aan te raden en dit heeft veel effect op het aantal lezende jongeren.

BookTok, een onderdeel van het populaire sociale mediaplatform TikTok, heeft zich ontwikkeld tot een dynamisch en invloedrijk subgenre binnen de app. TikTok staat bekend om zijn korte, pakkende video’s die variëren van dansuitdagingen tot humoristische sketches. BookTok, daarentegen, focust zich specifiek op boeken en lezen. Gebruikers delen opvallende en creatieve video’s waarin ze boeken aanprijzen, recensies geven of zelfs scènes uit hun favoriete boeken naspelen.

De kracht van BookTok ligt in de eenvoud en directheid van de boodschap. Korte clips maken het gemakkelijk om snel de aandacht van het publiek te trekken en informatie te delen. Het platform heeft een wereldwijde gemeenschap van boekenliefhebbers gecreëerd die ideeën uitwisselen, aanbevelingen doen en discussies voeren over uiteenlopende literaire onderwerpen.

Wat BookTok onderscheidt, is de mate van betrokkenheid van de gebruikers. In plaats van alleen passief boeken aan te prijzen, brengen BookTokkers hun persoonlijkheid en creativiteit in hun video’s, waardoor een authentieke connectie ontstaat tussen de content creator en de kijker. Dit heeft niet alleen invloed op de populariteit van boeken, maar creëert ook een gevoel van gemeenschap en gedeelde passie voor lezen.

Lotte, een bekende BookTokker met het gebruikersnaam @lottereads, vertelt over de fascinerende wereld van BookTok en de impact ervan op het leesgedrag van jongeren. Lotte deelde enthousiast haar ervaringen en passie voor boeken op dit opkomende sociale platform. Ze benadrukte hoe BookTok niet alleen een plek is voor entertainment, maar ook een krachtige gemeenschap vormt waar jongeren hun liefde voor lezen delen.

De BookTok-community heeft haar eigen unieke stijl ontwikkeld om boeken te presenteren. Deze aanpak weerspiegelt de creativiteit en individualiteit van de BookTokkers, die op een toegankelijke manier de wereld van literatuur verkennen en hun volgers inspireren om ook boeken te ontdekken.

Aanvullend is Rozemarijn Visser te zien, persvoorlichter bij Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek). Zij gaf inzicht in hoe de traditionele literaire wereld reageert op het fenomeen BookTok. Rozemarijn benadrukte dat BookTok een waardevol instrument is om jongeren te bereiken en hen aan te moedigen tot lezen. Ze beschreef de positieve invloed die de BookTok-community heeft op de verkoop van boeken en het vergroten van de leescultuur onder jongeren.

De samenwerking tussen BookTokkers en uitgevers, zoals CPNB, illustreert hoe sociale media een brug slaat tussen traditionele en moderne manieren van boekenpromotie. De kracht van BookTok ligt niet alleen in het creëren van een buzz rondom bestaande boeken, maar ook in het ontdekken en bevorderen van minder bekende auteurs en genres.

Al met al is BookTok de dynamiek van dit opkomende fenomeen en de manier waarop het de literaire wereld beïnvloedt. Het is duidelijk dat BookTok niet alleen een sociaal platform is, maar ook een cultureel fenomeen dat de leescultuur onder jongeren nieuw leven inblaast en de diversiteit in het boekenaanbod vergroot.

Tijdens de reportage heb ik gesproken met bekend Booktokker Lotte (@lottereads) en Persvoorlichter Rozemarijn Visser van Stichting CPNB. Zie hieronder.

Julia van den Berg

Dit is Julia van den Berg, ze is twintig jaar oud en is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Haar interesses liggen vooral bij de sportjournalistiek maar ook cultuur en politiek vindt ze leuk. Ze heeft al eerder ervaring opgedaan in de sportjournalistiek. In het seizoen 2021/2022 liep zij stage bij de Eredivisieclub Sparta Rotterdam. Hier heeft ze leren interviewen, schrijven, fotograferen en nog veel meer. Ze kan niet wachten om in de praktijk als echte journalist aan de slag te gaan. (julia.vandenberg1@student.hu.nl)