Berlijnse techno officieel Duits cultureel erfgoed

Photo by leocub on Freeimages.com

De Berlijnse techno scene heeft onlangs een belangrijke erkenning ontvangen door te worden toegevoegd aan het cultureel erfgoed. Al jaren staat Berlijn wereldwijd bekend om zijn elektronische muziek en bruisende nachtleven, waardoor het een bestemming is geworden voor toeristen van over de hele wereld. In de jaren 90 werd het iconische Love Parade-festival gehouden, met dj’s die op rijdende trucks speelden en duizenden mensen trokken.

De beslissing om de Berlijnse techno te erkennen als cultureel erfgoed werd genomen door minister van Cultuur Claudia Roth en een raad van prominente culturele figuren uit de verschillende Duitse deelstaten. Ondersteuning voor deze beslissing kwam onder andere van Clubcommission Berlin, een samenwerkingsverband van clubeigenaren en festivalorganisatoren.

Techno is niet alleen op cultureel gebied belangrijk voor Duitsland, maar ook op economisch gebied. Zo haalt techno veel toerisme naar Berlijn toe. Op dit moment zijn clubs zoals Berghain, KitKat en Kater Blau belangrijke hotspots voor technoliefhebbers in Berlijn en trekken ze jaarlijks meer dan 3 miljoen bezoekers, volgens Clubcommission Berlin. Deze toeristen besteden allemaal geld aan aan accommodatie, eten, drinken en evenementen.

De Duitse erfgoedlijst wordt beheerd door een commissie die verbonden is met UNESCO. Wat op deze lijst staat, maakt ook kans om te worden opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Momenteel omvat de Duitse erfgoedlijst 150 tradities en lokale culturele gebruiken, waaronder bijvoorbeeld de hiphopcultuur in Heidelberg.

Hieronder een fragment uit de podcast Brow Down, over de invloed van techno in de Duitse cultuur.

Guus Hardon

Guus Hardon (20), is een gedreven student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij heeft een brede interesse in de journalistiek en houd zich bezig met het creëren van een effectieve redactie.