Stichtse Vecht

Eenzaamheid onder ouderen: Maria Dommer Woonzorgcentrum brengt troost tijdens de feestdagen

De woonkamer van De Maria Dommer Stichting Foto: Julia Muijzer

Het Maria Dommer woonzorgcentrum in Maarssen zet zich het hele jaar door in om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan. Met name tijdens de feestdagen organiseren ze allerlei extra activiteiten om een gevoel van verbondenheid en plezier te creëren.

De feestdagen beloven voor velen gezelligheid, vakantie vieren en samenzijn met familie en vrienden, maar voor veel ouderen is dit niet het geval. Volgens Psycholoog.nl voelt één op de vier alleenstaande ouderen zich eenzaam tijdens de feestdagen. Het woonzorgcentrum in Maarssen richt zich specifiek op eenzaamheid. Shalida, medewerker Welzijn, Welbevinden en OR, benadrukt dat activiteiten zoals kerstfilms, diners en uitstapjes de eenzaamheid onder ouderen verminderen. Ook draagt technologie, zoals de gezichtsherkenningsrobot Sara en robotdieren, bij aan het verminderen van de eenzaamheid.

Het Sinterklaasjournaal speelt een verbindende rol, waarbij ouderen samen naar hetzelfde kijken. In het streven tegen eenzaamheid heeft de stad Utrecht initiatieven opgezet, wat resulteert in erkenning en het loskomen van verhalen bij de ouderen.

Verpleegster Bianca, benadrukt het belang van activiteiten, maar erkent dat ouderen uiteindelijk alleen naar bed gaan en de gewenste knuffels missen. “Na de coronaperiode is de eenzaamheid toegenomen,” voegt ze toe. Ondanks meer geluksmomenten blijft het woonzorgcentrum vastbesloten deze eenzaamheid te doorbreken.

Tijdens de feestdagen ervaren ouderen een andere dynamiek, met familieleden die vaker langskomen. Echter, het verschil met de rest van het jaar is opmerkelijk. Sommige ouderen hebben geen familieleden die hen meenemen, waardoor ze alleen achterblijven in het zorgcentrum. De impact van eenzaamheid blijft een uitdaging, zelfs te midden van positieve momenten.

In onderstaand audiofragment hoort u Alessandra Zimbile, bestuurssecretaris van De Maria Dommer Stichting, over hoe zij eenzaamheid onder ouderen tijdens de feestdagen aanpakken.

Julia Muijzer

Ik ben Julia Muijzer, twintig jaar en woon in Amsterdam. Ik studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, daarnaast werk ik in een restaurant en pas ik op bij verschillende gezinnen. Naast mijn passie voor creatief bezig zijn, vind ik het leuk om de wereld te ontdekken.