Stichtse Vecht

De ViB-Lopen weer een succes ‘Het laagdrempelige maakt het een geslaagd evenement’

Een wat frisse zondagochtend, maar dat mag de pret niet bederven in weer een gloednieuw winter loopseizoen in de gemeente Stichtse Vecht. Elke laatste zondag van de maand wordt de Vechtstreek in Beweging (ViB-Lopen) georganiseerd door OSM’75 Atletiek en Recreatiesport.

Wie denkt aan de Maarsseveenseplassen denkt aan lekker zwemmen, spelen en luieren aan het strandbad. Waar kinderen zich uren kunnen vermaken op de vele speeltoestellen met het speeleiland dat is gevormd als een puzzelstuk. Het is oktober, de eerste herfstblaadjes zijn al gevallen en het wordt steeds kouder, want de winter nadert. Maar het koude weer houdt niemand tegen voor de start van het nieuwe loopseizoen in gemeente Stichtse Vecht.

“Elk jaar organiseren wij als OSM’75 Atletiek en Recreatiesport een seizoen met hardloopevenementen en dat doen we deze keer bij de Maarsseveenseplassen. Wij organiseren zeven zondagen per jaar een loop in de winterperiode en de voorjaarsperiode en daar komen best wel wat mensen op af, vooral veel mensen uit de regio,” verteld René Stokman. De ViB-Lopen is voor iedereen, van beginners tot getrainde atleten, van jong tot oud. Iedereen kan zijn eigen afstand kiezen, variërend van 2,5 kilometer tot en met een halve marathon (21 kilometer), er zijn ook verschillende haaslopers die in een vast tempo een rondje lopen. “Er komen best wel wat mensen op af, vooral veel mensen uit de regio. Sommige mensen komen ook van ver naar deze loop dat kun je zien op bepaalde loopagenda’s.’’

De ViB-Lopen bestaat al meer dan dertig jaar en dat het wat laagdrempelig is maakt de ViB-Lopen steeds een succes. ‘’Het is heel laagdrempelig voor de mensen. Je ziet bij andere evenementen dat ze wat commerciëler zijn, maar we houden het heel laagdrempelig en ook heel betaalbaar voor de mensen om mee te doen (zeven euro). Het doel is om de mensen samen te brengen en om de mensen samen te laten sporten dat in samenwerking met het laagdrempelige niveau wat we willen promoten. Want we willen iedereen de gelegenheid geven om te laten sporten,” verteld René Stokman enthousiast.

De ViB-Lopen heeft een samenwerking met de Pannekoekenbakker waar de mensen kunnen omkleden, nog heel even naar het toilet kunnen en nog een praatje kunnen doen met de andere hardlopers. Er heerst een gezellige sfeer bij het aanmeldpunt, iedereen heeft er in zin om samen te gaan sporten. “Ik probeer de tien kilometer te lopen en als ik onder de vijftig minuten blijf dan ben ik tevreden,’’ stelt Robert één van de deelnemers. ‘’De organisatie slaagt er altijd in, het is heel laagdrempelig en het houdt de medemens gezond. Ik kan op vrijdagavond op de loopagenda’s kijken wanneer en hoe laat het is. Dan zie ik dat de ViB-Lopen er weer is en dan krijg je toch een kleine kriebel in je maag om weer te gaan hardlopen. Alle leeftijden doen mee, daar zie je een moeder en een dochter die net hun startnummer hebben gekregen, daar net tussen de bomen en bladeren loopt een wat ouder iemand en dat maakt het zo leuk, er heerst een sociale cohesie,’’ verteld Robert.

De conclusie waarom de ViB-Lopen steeds weer slaagt. Het samenbrengen van de mensen naar de ViB-Lopen in combinatie met het laagdrempelige zodat iedereen zijn eigen ding kan doen.

Beluister hier de reportage over de opening van de ViB-lopen, gemaakt door Stef van Sloten op 29 oktober in Maarssen.

Tom van Wamel

Vertellen en schrijven over sport, dat is vrijwel alles wat ik doe. Ik ben Tom van Wamel (20) en ik woon in Veenendaal. Momenteel studeer ik journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik heb ook een voorgaande opleiding gedaan: mbo mediaredactie op het ROC Midden Nederland. Afgelopen drie jaar heb ik ook twee stages gelopen in de sportjournalistiek. De eerste stage was bij Eyecons B.V. en de twee stage was bij SBV Vitesse Arnhem. Daarnaast maak ik content voor de zaalvoetbalvereniging ZVC Veenendaal, dat nu uitkomt op het hoogste niveau van Nederland. Ik schrijf het liefst verslagen over sport. Dit kunnen interviews, verslagen en commentaar geven op wedstrijden zijn. Benieuwd of ik iets voor u kan betekenen? Bel of mail me!