Stichtse Vecht

Opening bij Overdorp: De belevingstuin is een feit

Opening Belevingstuin van woonzorgcentrum Overdorp in Kockengen Foto: Rosalie Wildeman

Het is rumoerig in de ontmoetingshal van woonzorgcentrum Overdorp. Vanwege het slechte weer is de opening noodgedwongen verplaatst, maar het mag de pret niet bederven. Het ingehuurde ijskraampje is gewoon naar binnen gerold, en ook het orgel heeft een plekje gevonden in de zaal. Op 27 oktober 2023, om één uur precies, is het dan toch echt tijd: De opening van de langverwachte belevingstuin.

André Boelen vindt het een opwindende dag. Hij heeft de tuin 2 jaar geleden ontworpen, met het idee om de bewoners dicht bij huis wel in de natuur te kunnen laten zijn. “De generatie die nu hier woont is vaak opgegroeid op het platteland, en is bekend met grond, regen en alles wat de natuur te bieden heeft”, vertelt hij. “Een belevingstuin is perfect voor deze mensen.” Om deze reden heeft André onder anderen geurende klimrozen geplant, die volgende lente de omgeving zal verrijken met een heerlijke geur. De tuin zelf bestaat uit een pad van om en nabij twintig meter, half kronkelend om het gebouw heen, en eindigt bij het water. Ook dat is helemaal uitgedacht. “Op de vlonder aan het water staan twee bankjes waar mensen even kunnen zitten om bijvoorbeeld de eendjes te voeren, of om even te rusten.” André straalt van trots terwijl hij het ene na het andere voorbeeld opnoemt van hoe bijzonder doordacht te tuin is, en hoeveel tijd en energie erin heeft gezeten. Het ziet er misschien op het eerste gezicht niet zo uit, maar achter elke geplante struik zit een gedachten.

Ook binnen is iedereen in de weer. Bewoners zijn druk met elkaar in gesprek, er wordt champagne gedronken om de opening te vieren, en er lopen mensen rond met dienbladen vol toastjes. Voor velen is dit hét evenement van de maand. Zo ook voor Ramona van Leeuwen. Als werknemer van het woonzorgcentrum en lid van de activiteitencommissie zijn het drukke maanden geweest, maar de vruchten hebben zich afgeworpen. De opening is een heus buurtfeest geworden. “Wij willen echt een huis van de wijk zijn. Niet alleen voor onze eigen mensen maar voor iedereen, dus zelfs tijdens deze opening staan onze deuren open”, aldus Ramona op de vraag of alle aanwezigen bewoners zijn. Dit sluit perfect aan bij de richting die het woonzorgcentrum in gedachten heeft voor de belevingstuin. “De tuin staat ook open voor iedereen, of je nou bewoner of buurtbewoner bent maakt voor ons niet uit. Het doel is dat wij in het voorjaar lekker naar buiten kunnen.”

De realisatie van de tuin heeft twee jaar geduurd, maar het idee leeft al veel langer. Zeven jaar geleden lag het plan al op tafel, maar toen werd besloten de belevingstuin te parkeren. Dat de tuin er nu toch staat is voor veel bewoners een enorm geluk. Mevrouw Lambo, bewoonster van Overdorp, mocht het lint van de tuin doorknippen. Trillend van enthousiasme vertelt ze over de ervaring: “Ja eigenlijk zou iemand anders de tuin openen, maar dat kon niet vanwege de regen. Mij maakt dat niet uit hoor, ik vond het wel gezellig”. Ze reageert vrolijk als haar gevraagd wordt of ze denkt dat de tuin druk zal zijn in de lente. “Ik denk het echt wel hoor. Zeker als de bloemen gaan ruiken en alles in bloei staat.” En dat is nou net waar André Boelen zo erg op hoopte. Dat het groen en de geuren van de bloemen mensen weer naar buiten trekt. Hij hoopt stiekem dat zijn tuin mooie momenten naar boven zal halen en de mensen weer terugbrengt naar hun jeugd, of hen juist grondt in het hier en nu. “Daar heeft de belevingstuin uiteindelijk mee te maken: Het prikkelen van zintuigen en het oproepen van herinneringen. Dingen beleven en herleven door middel van de natuur.”

Beluister hier de reportage over de opening van de belevingstuin, gemaakt door Bram Kockelmann op 27 oktober in Overdorp.

Rosalie Wildeman

Rosalie Wildeman, Utrecht, is journalist aan de School Voor Journalistiek. Met diepe nieuwsgierigheid en een scherpe geest maakt ze wekelijks regionale producties voor de gemeente Stichtse Vecht. Daarnaast gebruikt ze haar liefde voor taal en interesse in de wereld om verhalen te vertellen en poëzie te schrijven.