Stichtse Vecht

Gemeente Stichtse Vecht tekent samenwerkingsovereenkomst met Energie Diensten Centrum (EDC)

Voorzitter en Energie-ambassadeur Norbert Van den Eijnden, aan het werk met zijn apparatuur

Op woensdag 7 februari heeft gemeente Stichtse Vecht zich aangesloten bij het Energie Diensten Centrum (EDC) van de provincie Utrecht. Gemeente Stichtse vecht is op weg naar nieuwe energiewat betekent dat zij het energieverbruik in de gemeente willen verminderen en over willen stappen naar duurzame energiebronnen. Door partner te worden van het Energie Diensten Centrum worden zij geholpen om snellere en betere stappen te zetten bij het verduurzamen van particuliere woningen binnen de gemeente.

Het gemiddelde energieverbruik per woning in gemeente Stichtse Vecht was 3.050 kWh in 2021. In 2022 was het gemiddelde energieverbruik per woning al een stuk minder. Toentertijd was het energieverbruik namelijk 2.860 kWh. Dat bevestigen cijfers en statistieken van AlleCijfers.nl. Door energie te besparen wordt het verbruik van aardgas vermindert, zorgt het voor een lagere energierekening en draagt het op een juiste manier bij aan de klimaataanpak. Daarom hoopt gemeente Stichtse Vecht in 2024 het gemiddelde energieverbruik nog meer te zien dalen.

Energie Diensten Centrum (EDC)
Het Energie Diensten Centrum (EDC) is een samenwerkingsverband tussen de provincie en meerdere gemeenten in Utrecht, waarbij zij ondersteuning bieden bij het verduurzamen van particuliere woningen. Kim Kiszelnik, Publiek Ondernemer EDC: ‘Je kan het zien als een soort gedeelde dienstenorganisatie. Door dingen samen te doen kan je meer dan alleen, denk bijvoorbeeld aan efficiënter te werk gaan en kosten besparen’. Door middel van het EDC kunnen deelnemende gemeenten kennis, ervaring, data, tools en middelen met elkaar delen en van elkaar profiteren. Hierbij kun je denken aan succesvolle aanpakken, geleerde lessen, rapporten en informatiemateriaal.

Meerdere diensten
Het Energie Diensten Centrum heeft een aantal diensten. Zo is er een dienst waarbij er gezamenlijk met gemeenten wordt gewerkt aan het opzetten en ontwikkelen van verschillende projecten die gericht zijn op verduurzaming. Daarnaast heeft het EDC ook veel kennis rondom data. Op basis van die data-analyses kan er een aanpak worden uitgedacht. Dit is erg belangrijk om uiteindelijk wijken in Stichtse Vecht op de juiste manier te gaan verduurzamen. ‘Gemeenten die met ons een samenwerkingsovereenkomst hebben gesloten, zijn vooral erg enthousiast over de vaart die het oplevert en over onze kennis rondom data’.

Bijna compleet
Momenteel zijn er 21 gemeenten in de provincie Utrecht die de samenwerkingsovereenkomst met het Energie Diensten Centrum (EDC) hebben getekend. Binnenkort sluit er hoogstwaarschijnlijk een nieuwe gemeente aan. Het is nog niet bekend welke gemeente dat zal zijn. Verder zijn er nog vier andere gemeenten in de provincie Utrecht over die nog niet zijn aangesloten bij het EDC. De kans is aanwezig dat deze vier gemeenten komend jaar nog gaan aansluiten’ aldus Kim Kiszelnik, Publiek Ondernemer EDC.

Zelf aan de slag
Naast het samenwerkingsverband met het Energie Diensten Centrum (EDC), stimuleert gemeente Stichtse Vecht de inwoners om ook zelf aan de slag te gaan om energie te besparen en hun huizen te verduurzamen. Inwoners kunnen bijvoorbeeld kijken of zij in aanmerking komen voor een subsidie voor duurzame projecten. Ook kunnen inwoners met een huurwoning een energieadviseur bij hen thuis uitnodigen en een box met besparende producten ontvangen. In gesprek gaan met een Energie-ambassadeur van Stichting Duurzame Vecht wordt door de gemeente ook aangeraden.

In gesprek met een Energie-ambassadeur
Als het gaat om energietransitie zijn Energie-ambassadeurs het eerste aanspreekpunt voor inwoners. Als Energie-ambassadeur kom ik bij inwoners van gemeente Stichtse Vecht thuis en proberen we tijdens een gesprek te kijken waar de mogelijkheden liggen om te bezuinigen op hun energierekening’ vertelt Norbert Van den Eijnden, voorzitter en Energie-ambassadeur Stichting Duurzame Vecht. Tijdens het kijken naar de mogelijkheden wordt er vooral gekeken naar het gas-en elektraverbruik van inwoners. ‘Veel mensen hebben vragen hoe zij ervoor kunnen zorgen dat zij minder energie verbruiken en duurzamer kunnen leven. Deze vragen probeer ik in het gesprek zo goed mogelijk te beantwoorden en kijken we naar een geschikte oplossing’ aldus Norbert Van den Eijnden, voorzitter en Energie-ambassadeur Stichting Duurzame Vecht.

Verslaggever Femke Spits sprak met voorzitter en Energie-ambassadeur Norbert Van den Eijnden , die meer vertelt over hoe inwoners zelf energie kunnen besparen en duurzamer te werk kunnen gaan.