Stichtse Vecht

Martine Kruiswijk is de nieuwe klimaatburgemeester van Stichtse Vecht

‘Wat je doet dat maakt echt verschil’

Wat doet nou precies een klimaatburgemeester?

Nou het is geen baan, het is vrijwilligerswerk en je vult het dus ook eigenlijk in als vrijwilligerswerk. Dus de ene klimaatburgemeester, ik ken er inmiddels een aantal, die zit heel erg op wonen en die heeft een Tiny House gebouwd en die promoot dat en nodigt daarbij mensen uit in haar huis om te laten zijn hoe je dat kan bouwen. De andere is helemaal fan van knutselen met materialen dus die zit in de creatieve hoek, dus eigenlijk kiest iedere klimaatburgemeester zelf een beetje wat bij zichzelf past. Mijn motivatie is om mensen het inzicht te geven in dat je meer kan doen dan je denkt.

Hoe wil je dat inzicht gaan geven?

We hebben een jaarprogramma gemaakt. Waar workshops en activiteiten op staan, dus onder andere een workshop Climat Stress. Tijdens die workshop speel je drie uur lang een spel waarin je leert wat jouw aandeel is. Er zijn dus een heleboel workshops geplant en we zijn samen met de gemeente nu heel de klimaatweek in oktober aan het invullen met allemaal extra activiteiten. Tegelijkertijd organiseren we klimaatgesprekken. Daar verdiep je je in zes workshops in de thema’s die aan mijn ketting hangen. Maar vooral probeer ik momenten te pakken, zoals nu de week van de circulaire economie, en tijdens die momenten allemaal verschillende partijen die met klimaat thema’s bezig zijn in dezelfde ruimte te stoppen. Zodat ze met elkaar gaan kijken hoe ze dit nou groter kunnen maken. Aangezien er echt heel veel dingen gebeuren, maar mensen vaak gewoon niet weten dat het er is.

Je vertelde dat iedereen andere onderwerpen kiest als klimaat burgemeester, waarom heeft mensen inzichten geven voor jou prioriteit?

Omdat ik mensen echt het vertrouwen wil geven dat ze meer impact hebben dan dat ze denken. Zoveel mensen denken van ‘het is te groot’, ‘ik kan niks’ en ‘wat maakt het nou voor verschil’. Maar wat je doet dat maakt echt verschil. Ook omdat als jij iets niet koopt van een bedrijf dan hoeft dat bedrijf het ook niet te maken. Dus er zitten zoveel relaties in die systemen, het is niet dat je los staat van een bedrijf, van de overheid of van China. Weetje wat wij hier bestellen, komt uit China. Dus dat China veel uitstoot is ook omdat het de wereldmachine is. Tijdens mijn klimaatburgerschap hoop ik die relaties te laten zien en laten zien dat je echt wel een verschil kan maken.

Je bent vanaf vandaag officieel de klimaatburgemeester van Stichtse Vecht. Hoe is dat zo gekomen?

Heel lang verhaal, maar ik ben sinds een jaar of 10 nu echt bezig met me verdiepen in hoe ik zelf duurzamer kan leven en dat ook in mijn werk steeds meer aan het aanbrengen. En drie jaar geleden heeft het ministerie van het EZK het klimaatburgemeesterschap bedacht voor tijdens de nationale klimaatweek. Uiteindelijk ik doe heel veel wel op het gebied van verduurzaming maar uiteindelijk voelt het toch niet goed genoeg.

Toen Bertine ermee stopte zeiden mensen tegen mij ‘Je moet het gewoon doen! Want dit hebben we nodig en jij kan dit.’ Door dat stukje support heb ik het aangedurfd

Jij had het net over ‘Klimaat, daar gaan we weer’ dat soort gedachtes. Kan je vertellen waarom het dan wel tof is om iets met het klimaat te doen?

Ik ben nu tien jaar ingedoken in het klimaat en ik heb momenten gehad dat ik dacht: ‘oh shit is het zo erg en heeft het echt zoveel invloed’ Dus ja, het is af en toe knellen en er niet blij van worden, maar in the end, ben ik er gewoon echt blijer van geworden. Mijn leven is gezonder, ik ben fitter omdat ik veel meer op de fiets doe, en veel meer OV pak. Ik zie ook meer mensen door de manier van reizen. En mijn eetpatroon is echt veranderd en dat voelt fijner voor mijn lijf. Er komen ook steeds meer toffe mensen in mijn leven. Dus mijn leven is er echt leuker van geworden  en niet minder.

Lisa Zoomers

Lisa Zoomers (2006), heeft altijd al van verhalen gehouden. Ze was als kind altijd erg nieuwsgierig en had dan ook vaak het gevoel dat zij een 'domme' vraag stelde. Lisa heeft vorig jaar haar havo afgerond in Rotterdam. Sinds 2023 studeert zij in Utrecht aan de School van Journalistiek. Ondanks dat Lisa het liefst aan vijf verschillende studies was begonnen leek Journalistiek haar de beste keus, aangezien zij door mensen te interviewen over veel verschillende onderwerpen leert proeft ze toch van verschillende beroepen.