Stichtse Vecht

Selecteer Pagina

De Grote Rekendag: ‘Het is niet zomaar de zoveelste rekenles’

De Grote Rekendag: ‘Het is niet zomaar de zoveelste rekenles’

Beeld via Pexels ter illustratie

De Grote Rekendag, een evenement dat verder reikt dan de typische rekenles. Mirjam Bouman, Business Unit Manager Basisonderwijs bij Uitgeverij Malmberg, deelt haar inzichten over deze dag. Ze legt uit waarom dit initiatief zo essentieel is voor de ontwikkeling van een kind en hoe het een waardevolle aanvulling vormt op traditionele lesmethoden.

‘De Grote Rekendag onderscheidt zich van reguliere rekenlessen door een vernieuwende aanpak. Het is niet zomaar ‘de zoveelste rekenles’. Het draait om een blikwisseling, waarbij we laten zien wat rekenen nog meer kan zijn. Denk aan samenwerken in groepjes, rekenvaardigheden toepassen in nieuwe situaties en het ontwikkelen van vaardigheden zoals probleem oplossen en onderzoekend leren. Dit draagt bij aan een brede ontwikkeling van de leerlingen en vormt een waardevolle aanvulling op de reguliere lesmethodes.

Bij de nieuwe kerndoelen voor rekenen en wiskunde is er meer aandacht voor statistiek en gegevensverwerking op de basisschool. Met het thema ‘gegevens gesnapt’ willen we laten zien wat er allemaal mogelijk is binnen dit domein. Het doel is om kinderen op een interactieve manier kennis te laten maken met het belang van het begrijpen en toepassen van gegevens.

Wat de leerlingen kunnen verwachten tijdens de Grote Rekendag 2024? Heel erg veel! De dag omvat een variatie aan verschillende opdrachten en activiteiten die leerlingen uitdagen om gegevens te verzamelen, te analyseren en conclusies te trekken. Het is een kans voor leerlingen om hun rekenvaardigheden in een nieuwe context toe te passen en verder te ontwikkelen.

De onderliggende vaardigheden die tijdens de Grote Rekendag worden aangesproken, zijn van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van kinderen. Kinderen maken tijdens deze dag gebruik van al aanwezige vaardigheden en leren deze in te zetten in een andere setting dan een gewone rekenles. Deze aanvullende vaardigheid is belangrijk om meer wendbaar te worden in het toepassen van rekenvaardigheden.

We hebben gemerkt dat sommige leerlingen die normaal gesproken moeite hebben met rekenen, tijdens de Grote Rekendag ineens beter presteren. Dit opent de ogen van leerkrachten voor de diversiteit aan talenten in hun klas.

We proberen ook altijd de betrokkenheid van ouders en verzorgers te stimuleren maar laten dit aan de scholen zelf over. We weten dat scholen actief gebruikmaken van de betrokkenheid van ouders en verzorgers om het leerproces van hun kinderen te ondersteunen.

Als we kijken naar de toekomst van de Grote Rekendag, zien we een voortdurende evolutie en innovatie. Elk jaar streven we ernaar om nieuwe invalshoeken te verkennen, nieuwe activiteiten te ontwikkelen en nieuwe manieren te vinden om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten. We blijven nauw samenwerken met scholen, educatieve uitgeverijen en andere onderwijsinstanties om ervoor te zorgen dat de Grote Rekendag relevant en impactvol blijft.

Enkele dagen na de Grote Rekendag zal er een online vragenlijst worden gestuurd naar alle deelnemers, deze resultaten zullen we dan gaan evalueren. Deze evaluatie is van belang om inzicht te krijgen in de effectiviteit van het evenement en om eventuele verbeteringen voor de toekomst te identificeren.

Bovenal is de Grote Rekendag een viering van de kracht van rekenen en wiskunde in het basisonderwijs. Het laat zien dat rekenen veel meer is dan alleen cijfers en formules, het is een essentiële vaardigheid die kinderen helpt om de wereld om hen heen te begrijpen en te navigeren. Door middel van de Grote Rekendag hopen we een blijvende impact te hebben op de rekenvaardigheden en het zelfvertrouwen van alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of niveau.’

Over de auteur

Femke Vogels

Mijn naam is Femke Vogels en ik ben al een tijdje bezig binnen de journalistiek en de media! In 2023 heb ik de mbo-opleiding media en communicatie afgerond aan het Nimeto in Utrecht. In deze jaren heb ik veel ervaring op mogen doen in de media. Ik heb mijn kennis en ervaringen kunnen verbreden in het schrijven van teksten, het schrijven van onderzoeken en merkanalyses. Ook heb ik veel in de praktijkgerichte onderdelen gedaan m.b.t. het maken van video's en de verschillende kanten van fotografie. Ik heb door de jaren heen met stages en school maar ook hierbuiten vele mooie opdrachten mogen maken. Hiervan zijn er ook opdrachten gepubliceerd door de opdrachtgever(s). Sommige onderdelen zijn intern gedeeld of in de plaatselijke krant en andere op bekendere websites zoals het Brabants dagblad en Funda. Door de jaren heen heb ik dan ook mijn journalistieke eigenschappen flink ontwikkeld. Zo merk ik dat ik een creatief en gedreven persoon ben die graag voor een opdracht gaat en het dan ook tot het laatste goed wil doen en wil afmaken. Communicatief ben ik ook sterk en werk ik graag samen met mede studenten of collega's. Kortom; ik heb al veel ervaring maar er is altijd ruimte voor meer kennis en praktijk waarin ik nog meer kom te weten, kan doen en durf te doen. Ik hoop dit allen te kunnen bereiken in mijn eerste jaren als beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht en jullie zo met mijn artikelen kan informeren en amuseren.