Stichtse Vecht

Selecteer Pagina

Helft minder leerlingen leidt tot hogere cijfers

Helft minder leerlingen leidt tot hogere cijfers

Beeld ter illustratie, via Pexels

Uit gegevens van StatLine blijkt dat het aantal leerlingen dat speciaal onderwijs volgt in Stichtse Vecht, significant lager is dan het gemiddelde in vergelijking met vergelijkbare gemeenten en provincies. Stichtse Vecht telt de helft minder leerlingen dan gemiddeld wat erg opvallend is. De Kristal, school voor speciaal basisonderwijs is dan ook de enige school in de gemeente die de leerlingen kan ondersteunen. Maar directeur Beppie Vendrik is ervan overtuigd; deze lage aantallen zorgen voor hogere cijfers bij haar leerlingen.

Meer aandacht

Het speciaal basisonderwijs (SBO) is bedoeld voor leerlingen die het niet redden op de reguliere basisschool. Het betreft leerlingen die leerproblemen en/of gedragsproblemen hebben, de kinderen kunnen meerdere hulpvragen tegelijk hebben. Bij speciaal onderwijs is er dan ook meer tijd en aandacht voor de kinderen. De groepen zijn kleiner, gemiddeld 15 leerlingen per klas. De Kristal telt volgens allecijfers.nl dit jaar slechts 140 leerlingen. De klas en school is daardoor een stuk rustiger, zo krijgen de kinderen meer aandacht van de leerkracht en is er meer ruimte voor deskundig onderwijs.

Aantal leerlingen vergeleken met andere gemeenten. Beeld door Femke Vogels gemaakt via LocalFocus Go

Samenwerkingen en doorverwijzingen

Beppie Vendrik, directeur van de school, geeft de volgende verklaring voor de lagere aantallen: ‘Stichtse Vecht staat in nauw contact met het samenwerkingsverband passenderwijs. Zij geven regulier onderwijs de opdracht om zo goed mogelijk passend onderwijs te bieden voor ieder kind. De Kristal biedt daarnaast verschillende programma’s en arrangementen om tegemoet te komen aan de diverse behoeften van leerlingen. We willen dat onze leerlingen plezier hebben in het leren, dat ze zichzelf kunnen zijn en dat ze hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen’, zegt Vendrik vol trots.

‘Wij zijn dan ook van mening dat het aantal leerlingen in verhouding lager ligt dan het landelijke/ lokale gemiddelde omdat er goed gebruik wordt gemaakt van de samenwerkingen en doorverwijzingen.’ Vendrik benadrukt dat de gehele scholengemeenschap in Stichtse Vecht er alles aan wil doen om samen een goede manier te zoeken voor de leerling. Het laatste wat zij willen is dat ze naar een verdere locatie zouden moeten. ‘Het is een mindset, je wilt er alles aan doen om hen blij te zien.’

Toelaatbaarheidsverklaring

Niet ieder kind kan zomaar naar een speciale basisschool. Voor de toelating is een toelaatbaarheidsverklaring nodig van het Samenwerkingsverband.  Zij hebben regels vastgesteld over wanneer een kind in aanmerking komt voor een plaats in het speciaal (basis)onderwijs. Deze verschillen per regio, gemeente Stichtse Vecht pleit voor de volgende richtlijnen/ behoeften; ze kijken naar een match tussen de onderwijsbehoefte van het kind en zorgen vanuit daar voor een passend aanbod. De onderwijsbehoefte van het kind zal altijd centraal staan. Het is van belang dat elke partij altijd de ouders/ verzorgers actief betrekken bij het verwijs traject, ze doen het samen.

Opgebloeid

Het traject naar een toelaatbaarheidsverklaring kan lang duren maar voor Judith Zuidema was de overstap naar een speciale basisschool een waar keerpunt, een beslissing die het leven van haar kind ten goede heeft veranderd. Ze straalt van geluk terwijl ze vertelt over de transformatie die ze heeft gezien bij haar zoon Teun (8).

‘Wat zijn wij blij dat we deze overstap hebben gemaakt, hij is helemaal opgebloeid,’ zegt Judith, met een stem vol trots. Ze benadrukt hoe Teun, die voorheen worstelde op het reguliere onderwijs vanwege zijn drukte, nu volledig geaccepteerd wordt zoals hij is. Op de Kristal heeft hij een plek gevonden waar hij niet alleen wordt begrepen, maar ook wordt gesteund en aangemoedigd om te groeien.

‘Teun ging naar groep 4 met een lees- en rekenachterstand, maar nu, dankzij de begeleiding en individuele aandacht, zijn Teuns vaardigheden verbetert en is zijn zelfvertrouwen gegroeid. Dat is alles wat je voor je kind wenst. Het is niet alleen een school, maar een plek waar elk kind wordt gezien, gehoord en geliefd. Het is een plek waar kinderen kunnen groeien, leren en zichzelf kunnen zijn, zonder angst voor afwijzing of oordeel.’

Teun was een van de leerlingen die bijna gedwongen was om naar Amsterdam te reizen vanwege het gebrek aan onderwijsmogelijkheden en beschikbare plekken in de omgeving. De schrikbarende lage cijfers in de regio maakten het bijna onvermijdelijk om ver weg te moeten reizen, met Amsterdam als de dichtstbijzijnde optie.

Uitstroom

Het succesverhaal van het speciaal onderwijs in Stichtse Vecht wordt bevestigd door de resultaten. Bijna alle leerlingen stromen uit naar regulier vervolgonderwijs, met slechts een klein percentage dat kiest voor speciaal vervolgonderwijs. Volgens allecijfers.nl stroomt ruim 50% van de leerlingen door naar VMBO- Basis/ Kader niveau. Zo zorgt de gemeente ervoor dat ze door middel van diverse factoren hun aantallen flink onder het gemiddelde houden maar de juiste ondersteuning bieden waar nodig is.

Uitstroom leerlingen naar vervolgonderwijs.

Beeld door Femke Vogels gemaakt via LocalFocus Go

Over de auteur

Femke Vogels

Mijn naam is Femke Vogels en ik ben al een tijdje bezig binnen de journalistiek en de media! In 2023 heb ik de mbo-opleiding media en communicatie afgerond aan het Nimeto in Utrecht. In deze jaren heb ik veel ervaring op mogen doen in de media. Ik heb mijn kennis en ervaringen kunnen verbreden in het schrijven van teksten, het schrijven van onderzoeken en merkanalyses. Ook heb ik veel in de praktijkgerichte onderdelen gedaan m.b.t. het maken van video's en de verschillende kanten van fotografie. Ik heb door de jaren heen met stages en school maar ook hierbuiten vele mooie opdrachten mogen maken. Hiervan zijn er ook opdrachten gepubliceerd door de opdrachtgever(s). Sommige onderdelen zijn intern gedeeld of in de plaatselijke krant en andere op bekendere websites zoals het Brabants dagblad en Funda. Door de jaren heen heb ik dan ook mijn journalistieke eigenschappen flink ontwikkeld. Zo merk ik dat ik een creatief en gedreven persoon ben die graag voor een opdracht gaat en het dan ook tot het laatste goed wil doen en wil afmaken. Communicatief ben ik ook sterk en werk ik graag samen met mede studenten of collega's. Kortom; ik heb al veel ervaring maar er is altijd ruimte voor meer kennis en praktijk waarin ik nog meer kom te weten, kan doen en durf te doen. Ik hoop dit allen te kunnen bereiken in mijn eerste jaren als beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht en jullie zo met mijn artikelen kan informeren en amuseren.