Stichtse Vecht

Freek Buijs over zijn liefde voor zijn werk als museumgids ‘Ik vind het leuk om mensen iets over te brengen.’

Freek Buijs werkt al twee en een half jaar als vrijwilliger bij het Vechtstreekmuseum in Maarssen. Nadat hij 40 jaar bij de Rabobank heeft gewerkt in de IT en administratie is Freek met pensioen gegaan. Om vervolgens zelf veel over kunstgeschiedenis te zijn gaan lezen, wat uiteindelijk heeft geleid tot vrijwilligerswerk als museumgids bij het Vechtstreek museum. Op zaterdag 30 maart, op de dag van de rondleiding “Aan de wandel met Willem van Leusden” vertelt Freek over zijn kunstinteresses.

‘Ik weet niet zo goed waar die interesse in kunst en vooral architectuur na mijn pensioen opeens vandaan kwam. Aangezien dit echt iets is wat omhoog is gekomen in de laatste jaren. Als kind was kunst namelijk helemaal geen passie van mij. Ik was vroeger ergens wel geïnteresseerd in de geschiedenis in het algemeen, maar nooit direct in de kunst, tot nu. Vroeger ging ik met school weleens naar het museum, maar dat deed ik omdat het moest van school, niet omdat ik daar van hield. Op een gegeven moment wilde ik meer over kunstgeschiedenis weten en toen ben ik bij de vrije academie avondonderwijs gaan volgen. Ik volgde dan Seminars van iedere keer zo’n twintig lessen. In het begin ging dat over de basisstof en daarna verdiepten die Seminars zich in speciale periodes in de geschiedenis. Voorbeelden van Seminars die ik heb gevolgd zijn schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur. Langzamerhand kwam ik er toen achter dat ik architectuur het interessantst vind. Ik vind het fascinerend welke verschillende stijlen gebouwen hebben, afhankelijk van de periode waarin die zijn gebouwd. Bijvoorbeeld hier naast het museum de buitenplaats Goudestein, dat gebouw heeft de stijl Hollands classicisme. Dat soort feitjes vind ik heel leuk om te weten. Ook vind ik het verbazingwekkend hoe de weerspiegeling van de maatschappij terugkomt in de architectuur. Door naar een gebouw te kijken kan je veel te weten komen over hoe architecten toen dachten en wat er toen aan gebouwen nodig waren.

Als ik te horen krijg dat ik een bepaalde rondleiding kan gaan geven begin ik eerst met mij goed inlezen in het onderwerp waar de rondleiding over gaat. In dit geval wist ik nog niet zoveel over de kunstenaar Willem van Leusden. Ik wist vooraf alleen nog maar dat hij hier gewoond heeft. Het museum geeft alle gidsen een boekje over Willem van Leusden, dus daar ben ik mee begonnen. Daarna ging ik zelf op onderzoek uit, aangezien er best veel over Willen van Leusden is geschreven. Tijdens een rondleiding zelf zijn er wel bepaalde uitdagingen waar ik als museumgids rekening mee moet houden. Een gids is in mijn ervaring eigenlijk altijd iemand die teveel wil vertellen. Dus voor mij is het altijd een uitdaging om op tijd te stoppen met praten, want we moeten wel weer op tijd bij het museum terugkomen. Het leukste aan het werken als museumgids vind ik dat ik andere mensen iets kan overbrengen. Ik hoop dat mensen na een rondleiding denken ‘Wat leuk dat ik dat nu weet.’ dat geeft mij een gevoel van voldoening.’

Lisa Zoomers

Lisa Zoomers (2006), heeft altijd al van verhalen gehouden. Ze was als kind altijd erg nieuwsgierig en had dan ook vaak het gevoel dat zij een 'domme' vraag stelde. Lisa heeft vorig jaar haar havo afgerond in Rotterdam. Sinds 2023 studeert zij in Utrecht aan de School van Journalistiek. Ondanks dat Lisa het liefst aan vijf verschillende studies was begonnen leek Journalistiek haar de beste keus, aangezien zij door mensen te interviewen over veel verschillende onderwerpen leert proeft ze toch van verschillende beroepen.