Stichtse Vecht

Oranjevereniging Maarssen-Dorp organiseert Koningsdag activiteiten

Al 75 jaar lang zet de Oranjevereniging Maarssen-dorp zich in om de Koningsdagtraditie in stand te houden. Onder leiding van voorzitter Oscar van Seumeren (58), organiseert de vereniging verschillende activiteiten voor kinderen tijdens de week van Koningsdag.

Van Seumeren, die al inmiddels al vijf jaar betrokken is bij de vereniging, werd door anderen gevraagd om zich aan te sluiten. ‘Ik had wat tijd over en vond het leuk om iets voor de gemeenschap te doen’, vertelt van Seumeren. Rondom Koningsdag organiseer je gewoon activiteiten in het dorp en dit werd in het begin heel weinig gedaan. Daarom hebben we het zo’n vijf à zes jaar geleden weer opgepakt’. De Oranjevereniging werkt met een vast team van vijf personen en krijgt ondersteuning van een groep van tien vrijwilligers. ‘Vrijwilligers zijn essentieel voor het succes van onze evenementen’, vertelt van Seumeren. Ondanks dat de vereniging te maken heeft met een tekort aan vrijwilligers, blijft de inzet van deze mensen van belang.

Samenwerking

De Oranjevereniging ontvangt een kleine subsidie van de gemeente Stichtse Vecht en krijgt daarnaast steun van verschillende lokalen sponsoren. ‘Deze subsidies maken het mogelijk om activiteiten te organiseren in Maarsen. De gemeente vindt het namelijk ook belangrijk dat er activiteiten worden georganiseerd voor kinderen met Koningsdag’. Deze samenwerkingen zijn dan ook van groot belang voor de vereniging.

Voorbereidingen

De vereniging begint maanden van tevoren met de voorbereidingen voor Koningsdag. Dit houdt in het opstellen van draaiboeken, het verkrijgen van vergunningen en het regelen van locaties. Hoewel van Seumeren aangeeft dat het organiseren van evenementen soms uitdagingen met zich meebrengt, is het contact met de gemeente over het algemeen goed. ‘We begrijpen elkaar en vertrouwen op elkaars samenwerking, wat de organisatie van de evenementen soepeler maakt’.

Kinderspelen

Een van de hoogtepunten van de Koningsdag in Maarssen wat georganiseerd wordt door de vereniging zijn de kinderspelen in park Goudestein. Jaarlijks trekt deze middag zo’n 200 tot 250 kinderen aan die vier uur lang kunnen genieten van diverse spelletjes. ‘Kinderen kunnen komen spelen, beleven en genieten’, vertelt van Seumeren. De vereniging zorgt voor een gevarieerd aanbod van spellen, zodat er voor ieder kind iets leuks te doen is. De activiteiten worden begeleid door vrijwilligers. ‘Zij zorgen ervoor dat alles soepel verloopt en begeleiden de kinderen. Hierdoor kunnen de kinderen op een veilige en plezierige manier deelnemen aan de spelletjes’.

Junior Pubquiz

Ook organiseert de Oranjevereniging elkaar een junior Pubquiz voor basisschoolleerlingen uit groep 7/8. Ze kunnen zich hiervoor aanmelden en deelnemen. Er worden vragen gesteld over verschillende onderwerpen zoals sport, muziek, rekenen en spellingsvragen. De Pubquiz werd goed ontvangen door deelnemers Lois, Fee, Mirthe en Jinthe (12) die wonnen met hun teamnaam ‘de panterpoesjes’. ‘We vonden de quiz heel leuk en grappig. We hadden ook niet verwacht dat we gingen winnen. De muziekronde ging heel goed, maar de sportronde ging matig’. Ondanks de moeilijke vragen zijn ze blij met de winst.

Koningsdag voor de buurt

Dit jaar beginnen de Koningsdagspelen om 12 uur met twaalf spelletjes. Kinderen kunnen deelnemen en genieten van verschillende activiteiten terwijl de ouders kunnen ontspannen bij een catering punt. ‘Ze kunnen lekker in de zon zitten en iets te drinken pakken. We willen gezelligheid en samenhorigheid creëren’, benadrukt van Seumeren.

Naast Koningsdag zijn er plannen om de activiteiten in de toekomst uit te breiden, afhankelijk van het aantal vrijwilligers en geïnteresseerde deelnemers. ‘Het wordt steeds moeilijker om genoeg mensen te vinden’, vertelt van Seumeren. Desondanks blijft de vereniging zich inzetten voor een geslaagde Koningsdag in Maarssen. Met de inzet van vrijwilligers en steun van sponsoren hoopt de vereniging deze traditie nog jaren voort te zetten. De Oranjevereniging kijk uit naar een succesvolle Koningsdag en kijkt met enthousiasme uit naar de toekomstige edities.

Verslaggeefster Femke Vogels sprak tijdens de junior PubKwis met medeorganisator Nico.

Fenne van der Woude

Mijn naam is Fenne Van der Woude en ik ben 18 jaar. Ik ben geboren en getogen in Huissen. Waar ik nu nog steeds woonachtig ben. Sinds september 2023 ben ik startend journalist aan de Hogeschool van Utrecht. In 2022 heb ik mijn havodiploma gehaald op OBC Bemmel in Bemmel. Daarna heb ik een tussenjaar genomen waarin ik voornamelijk heb gewerkt bij de Albert Heijn en in een verzorgingstehuis. In het verzorgingstehuis ben ik nu nog steeds werkzaam. Ik ben daar werkzaam in het restaurant waarin ik graag een praatje met de bewoners maak. Al sinds dat ik kan praten val ik mijn ouders lastig met ingewikkelde vragen uit nieuwsgierigheid. Daarom was de keuze ook niet zo moeilijk om te gaan kiezen voor journalistiek. Een van mijn eigenschappen is dus ook dat ik erg nieuwsgierig ben en alles tot op de bodem wil uitzoeken. Verder ben ik ook nauwkeurig, sociaal, belangstellend en een enigszins eigenwijs. De onderwerpen die mij voornamelijk interesseren in de journalistiek zijn: geschiedenis, misdaad en het Koninklijk huis.