Stichtse Vecht

Aantal rokers stijgt in gemeente Stichtse Vecht ondanks preventieakkoord

Ondanks het opgestelde preventieakkoord uit 2020 slaagt de gemeente Stichtse Vecht er niet in om het aantal rokers te laten dalen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat ondanks de inspanningen van de gemeente, het aantal inwoners dat rookt in de afgelopen jaren schommelt en zelfs is gestegen.

Aantal rokers gestegen

In 2012 bedroeg het percentage rokers in Stichtse Vecht 21,1%, wat neerkwam op ongeveer 10.962 rokers. In 2016 bleef dit percentage stabiel, maar steeg het absolute aantal rokers tot 11.163. In 2020 leek er enige vooruitgang te zijn geboekt, met een daling van het percentage rokers tot 13,6%, wat overeenkwam met 7.333 rokers. De gemeente leek de goede richting op te gaan en besloot een preventieakkoord op te stellen. In dit preventieakkoord zijn doelen gesteld hoe de gemeente aan het landelijke doel van een rookvrije generatie in 2040 kan voldoen. Echter, in 2022 steeg het aantal percentage rokers weer tot 16,3%, wat overeenkwam met 8.866. Dit betekende ook dat het aantal rokers voor het eerst steeg sinds 2016. Het onderzoek is een samenwerking van het CBS, RIVM en GGD. Elke 4 jaar zijn er nieuwe cijfers beschikbaar met als uitzondering de extra meting in 2022. Dit jaar zullen er dus weer nieuwe cijfers beschikbaar zijn.

Preventieakkoord baat vooralsnog niet

Hetty Veneklaas, wethouder Sociaal Domein, Onderwijs en Sport, was één van de pilaren achter het preventieakkoord: “De cijfers van het CBS liegen niet en het is jammer dat het aantal rokers toch wel een stuk is gestegen waar we juist de afgelopen 10 jaar zagen dat het aantal rokers daalden. Ondanks het preventieakkoord is het niet gelukt om in een korte tijd het aantal rokers te laten dalen, maar we kijken ook vooruit en op basis van de informatie die we hebben gaan we proberen de cijfers weer te laten dalen.”

Het preventieakkoord van Stichtse Vecht, dat werd opgesteld om een rookvrije generatie te realiseren, omvatte verschillende doelen, waaronder het vergroten van de bewustwording en kennis over de gevaren van roken, het creëren van draagvlak voor rookvrije openbare ruimtes, het bieden van laagdrempelige voorlichting en ondersteuning aan inwoners, en het versterken van de hulp voor inwoners die verslaafd zijn aan roken en hulp zoeken. Ook was er veel aandacht voor het voorkomen van rokende jongeren. “We hopen dat de nieuwe cijfers positiever zijn dit jaar en op basis daarvan kunnen we verder bouwen,” aldus Veneklaas.

Geen cijfers van e-sigaretten

Annelies van Randwijk, werkzaam bij de Huisartsenpraktijk, benadrukt het belang van een effectieve aanpak: “Roken blijft een ernstig gezondheidsrisico en heel eerlijk gezegd schrik ik ook van het aantal jongeren dat langskomt met klachten die toch wel iets te maken lijken te hebben met roken. Het is zo belangrijk dat we blijven streven naar preventie en ondersteuning bieden aan rokers die willen stoppen.”

Ondanks de vele cijfers die binnen zijn van rokers, zijn er geen cijfers of informatie over inwoners die een e-sigaret of vape gebruiken. “Naast dat er nog geen cijfers van de e-sigaret bekend zijn in onze gemeente is het misschien nog wel erger dat we niet eens weten wat zo’n e-sigaret met je lichaam doet,” aldus van Randwijk.

Veneklaas benadrukt nog maar eens dat het preventieakkoord voor zowel rokers als e-sigaret rokers geldt: “We zagen het natuurlijk wel dat er steeds meer mensen zo’n e-sigaret gingen gebruiken en daarom staat er in het preventieakkoord ook duidelijk dat we een rookvrije gemeente willen.”

Ratha Alphonse

Ik ben Ratha Alphonse (22) en ik studeer aan de SvJ in Utrecht. Ik schrijf stukken waar de lezer geen genoegen van kan krijgen. Verder speel ik cricket voor het Nederlands Elftal en kom ik uit voor de regerend landskampioen HCC.