Stichtse Vecht

‘Dit is de eerste keer dat wij samen veel zetels gaan proberen te halen’

Bonifatiushuis @ a2bedrijfmakelaars.nl

In het Bonifatiushuis tegenover de Breukelse markt komen leden van de PvdA en GroenLinks samen. Iedereen pakt een kopje thee of koffie waarna het debat geopend wordt door Manon Wolfkamp, oud voorzitster van GroenLinks in Stichtse Vecht. De leden komen samen om de campagne van de partijen af te trappen met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen. Het thema van de avond is bestaanszekerheid. Er wordt veel discussie gevoerd over beleid en bestuur maar ideologisch zijn de twee partijen het eens en zichtbaar blij met de samenwerking.

Het is de eerste keer dat deze twee partijen een gezamenlijke kieslijst hebben. Manon Wolfkamp benoemt de ambitie om als gezamenlijke partijen veel zetels te bemachtigen. Als eerst wordt Abasin Nessar geïntroduceerd, Tweede Kamerkandidaat voor PvdA/GL. Nessar is kind van een politiek vluchteling. Hij heeft politicologie gestudeerd aan de Universiteit van Leiden en werkt op het Ministerie van Binnenlandse Zaken. “Ik wil een stem zijn voor de Nederlanders die geen stem hebben” is zijn credo. Nessar is van mening dat “als je echt impact wil maken, dat je dat gewoon in de Kamer doen, in wetgeving.”  Deze vastberadenheid om in de verkiezingen van 2023 echt politieke macht te vergaren en een ander beleid te bewerkstelligen lijkt de avond te doordrenken. Lukas Burgering, gemeenteraadslid van PvdA is altijd voor de linkse samenwerking geweest. “Ik wil dat wij een links blok zijn waar niemand omheen kan”, vertelt hij. In Stichtse Vecht heeft hij samen met GroenLinks en de SP gewerkt aan een sociaal woning manifest. “Als je de linker- en rechterflank van PvdA neemt dan liggen die verder uit elkaar dan het midden van PvdA en GroenLinks.” Burgering gelooft dat er wel verschillen zijn tussen de twee partijen maar dat zit dan in de accenten. Een andere spreekster is Marja van Gaalen, een echte idealist. Marja onderschrijft dat het vertrouwen in de overheid moet worden hersteld maar zij hoopt op meer. Zij wil namelijk dat net zoals in haar studententijd “het vuur ook bij de mensen zelf weer gaat branden.” Onder de leden die samen zijn gekomen in het Bonifatiushuis lijkt er wel een vuur te branden. Er wordt veel gediscussieerd over allerlei onderwerpen van het constitutioneel hof tot glyfosaat. Het onderwerp bestaanszekerheid lijkt af en toe vergeten maar Manon Wolfkamp leidt het gesprek gelukkig weer in goede banen. Hoewel de meeste leden van middelbare leeftijd zijn, zijn er ook 5 jonge participanten.  “Ik vond het ook goed om te zien dat er zo veel discussie en nuance was.  Alhoewel wij allemaal hetzelfde kijken naar de oorzaak van de problemen, is er ruimte om wel kijken naar verschillende oplossingen, ik vind dat ons als partijen samen zo sterk maken” vertelt Stefan, een van de jongerenleden van GroenLinks en PvdA. Stefan en de andere jongeren hopen dat meer jongeren goed geïnformeerd worden over hoe belangrijk de verkiezingen en de politiek zijn voor de maatschappij en hun eigen generatie. De avond eindigt met een borrel en een toekomstbeeld van een links bestuur. 22 november zal bekend worden hoeveel zetels deze gezamenlijke kieslijst zal trekken.

Wouter Heesen

Ik ben Wouter, twintig jaar oud. Ik woon in Utrecht en ben erg geïnteresseerd in filosofie en gedachtegoed. Daarom schrijf ik het komende jaar graag over een breed spectrum van onderwerpen. Ik ben erg nieuwsgierig en hoop in de toekomst meer de diepte in te kunnen gaan. In mijn vrije tijd studeer ik Japans en ik hoop meer talen te leren, omdat ik erg blij word van diversiteit in mensen en culturen. Het lijkt mij leuk om columnist te worden, maar ik zou ook erg geïnteresseerd zijn in andere journalistieke professies.