Stichtse Vecht

Nationale Ouderendag zeventig jaar

Nationale Ouderendag zeventig jaarScore 0 %Score 0 %

Foto: Tom van Wamel

Ondanks dat het een somberachtige dag is, worden de bewoners in het Maria Dommer zorgcentrum in het zonnetje gezet. Elke eerste vrijdag van oktober is het nationale ouderendag en afgelopen vrijdag was het de zeventigste editie. “Op nationale ouderendag geven wij de ouderen een extra geluksmomentje”.

In het Maria Dommer zorgcentrum is het een oase van rust, waar je als bewoner kan genieten van de prachtige omgeving. Bij de ingang van Maria Dommer zorgcentrum werden we vriendelijk ontvangen door Saliha Skenderovic. Saliha is medewerker welzijn en coördinator voor de vrijwilligers, ook doet Saliha een stukje zorgtechnologie en zit ze in de ondernemersraad. “Ik doe mijn werk ontzettend graag, ik zit hier helemaal op mijn plek om al deze mensen te mogen helpen. Van mij verdienen deze mensen elke dag deze aandacht dat zorg ook voor een hogere levenskwaliteit van de ouderen. De ouderenzorg hier in Nederland scoort heel hoog alleen, het wordt steeds krapper met vrijwilligers en de financiën. Daarom zijn wij ook dag en nacht bezig met het zoeken van vrijwilligers, want die hebben we het hardst nodig,” vertelt Saliha enthousiast.

Samen met de stichting vrienden van Maria Dommer organiseren ze allerlei activiteiten door de week heen. De stichting wil bewoners ervaringen bieden, die ze herkennen of als prettig ervaren. Ervaringen die zich afspelen op het vlak van levenswensen, ontspanning en wonen zodat de ‘menselijke maat zichtbaar en voelbaar blijft’. “Ieder jaar proberen we de ouderen een extra geluksmomentje te geven op nationale ouderendag. De stichting steunt Maria Dommer in haar visie op welzijn en wonen door samen zelfstandig verrassende leuke activiteiten te organiseren”, verteld Sven Ros van Stichting Vrienden van Maria Dommer.

Hans en Saliha deelden chocolade wafels en normale wafels uit aan de bewoners van Maria Dommer. In de gangen van Maria Dommer komen we een bewoonster tegen. “Toen ik hier kwam wonen kwam ik echt in een warm bad terecht, de broeders en zusters zijn echt fantastisch. Ik heb echt mijn plekje hier gevonden, ook met dit uitzicht, ik wil hier nooit meer weg. Er is hier van alles te doen elke dag maar weer, het is heel belangrijk dat ze deze activiteiten organiseren, dan kom je het ‘huisje’ uit en ontmoet je weer andere mensen”. Haar overbuurvrouw Mieke van Beek vond het nog spannend om bij Maria Dommer te wonen. “Ik ben slechtziend dus ik vond het in het begin wel erg spannend om hier te gaan wonen. Je verveelt je heel snel als je slechtziend bent, daarom probeer ik bij zulke activiteiten er wel bij te zijn dat geeft afleiding”, vertelt Mieke aan ons.

Eenzaamheid
Op Nationale ouderendag wordt niet iedereen in het zonnetje gezet. Veel ouderen ervaren eenzaamheid, vooral naarmate ze ouder worden. Deze dag biedt een kans om zo met hun erop uit te gaan. Daarom wil Mieke van Beek nog wat meegeven aan de jongere generatie. “Probeer zoveel mogelijk je opa of oma te bezoeken, want voordat je het weet krijg je daar echt spijt van. Het is heel belangrijk dat je deze mensen wekelijks probeert te zien”, aldus Mieke van Beek.

Beoordeling

0 %

Nationale Ouderdag zeventig jaar Elke eerste vrijdag van oktober is het nationale ouderendag en afgelopen vrijdag was het de zeventigste editie. “Op nationale ouderendag geven wij de ouderen een extra geluksmomentje”.

Nationale Ouderdag zeventig jaar
0 %

Tom van Wamel

Vertellen en schrijven over sport, dat is vrijwel alles wat ik doe. Ik ben Tom van Wamel (20) en ik woon in Veenendaal. Momenteel studeer ik journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik heb ook een voorgaande opleiding gedaan: mbo mediaredactie op het ROC Midden Nederland. Afgelopen drie jaar heb ik ook twee stages gelopen in de sportjournalistiek. De eerste stage was bij Eyecons B.V. en de twee stage was bij SBV Vitesse Arnhem. Daarnaast maak ik content voor de zaalvoetbalvereniging ZVC Veenendaal, dat nu uitkomt op het hoogste niveau van Nederland. Ik schrijf het liefst verslagen over sport. Dit kunnen interviews, verslagen en commentaar geven op wedstrijden zijn. Benieuwd of ik iets voor u kan betekenen? Bel of mail me!