Stichtse Vecht

Tentoonstelling De stem van het volk geopend: ‘Mensen kennen hun eigen grondrechten niet’

Burgemeester Sjoerd Potters tijdens de opening. Fotografie: Marlies van den Berg

Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen toont nieuwe tentoonstelling: ‘De stem van het volk. De tentoonstelling werd vrijdag 8 december feestelijk geopend door de burgemeester van De Bilt in het RHCVV; het gemeentelijk archief.

De tentoonstelling gaat over de ontwikkeling van de democratie en de invloed van het volk daarop. Ook wordt er veel nadruk gelegd op de grondwet en de daaruit voortvloeiende rechten. Archiefstukken zijn in kaart gebracht en voorzien van uitleg en interactieve spelonderdelen.

De gemeentearchieven van de gemeenten De Bilt, Stichtse Vecht en De Ronde Venen worden beheerd en bewaart door het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen. Sjoerd Potters, burgemeester van gemeente De Bilt en één van de bestuurders van het RHCVV, opende de tentoonstelling met een speech. Hij zocht uit een collectie oude ansichtkaarten met politieke prenten (1795-2023) een exemplaar om voorzien van tekst aan de kinderburgemeester te overhandigen. ‘’Ik vind het belangrijk dat ook de jeugd meer leert over hoe onze democratie in elkaar zit.’’  Na de tentoonstelling gezien te hebben zegt hij: ‘’Ik hoop dat mensen door het zien van deze tentoonstelling hun grondwet beter kennen. Je ziet het na de huidige verkiezingen ook, bepaalde groepen mensen zijn bang dat ze het land uit moeten, maar als ze de grondwet beter kenden zouden ze weten dat ze hier niet bang voor hoeven te zijn’’.

Wouter van Dijk, een van de makers van de tentoonstelling en tevens archiefbeheerder, maakte met behulp van het eigen archief en online archieven de tentoonstellingsteksten. Door een mix van landelijke en lokale archiefstukken is er een tentoonstelling neergezet die de toentertijd actuele staat van de democratie in kaart bracht. ”Begin 2023 zijn we begonnen met het onderzoek en vanaf begin deze zomer ben ik gaan schrijven. Dat was soms best een opgave want alles van voor de 18e eeuw staat nog niet gesorteerd en zit vaak gewoon in grote pakken bij elkaar. Ook was vrijwel alles handgeschreven.”

De aanleiding voor het maken van de tentoonstelling is dat het in November precies 175 jaar geleden is dat de grondwet van 1848 bestaat. De tentoonstelling is te zien tot januari 2025.

Luister hier onder naar het interview met Suzanne Lekkerkerker; Medewerker erfgoed en educatie bij het RHCVV door Sharallya Egger

Derk-Jan Huurnink

Derk-Jan Huurnink (2002) is een eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Na de havo te hebben afgerond heeft hij de opleiding leraar geschiedenis gevolgd in Zwolle waar hij vroegtijdig mee is gestopt. Ondanks zijn liefde voor geschiedenis bekoorde het voor de klas staan hem niet. Na een tussenfase en enige zelfreflectie heeft hij met grote overtuiging voor journalistiek gekozen. Als journalist wil hij graag in kaart brengen hoe de wereld eruitziet en waarom de mens zich zo gedraagt als hij doet en hierover mensen informeren. Hij heeft een brede interesse, maar actualiteit, geschiedenis en politiek spannen echt de kroon. In zijn vrije tijd is hij graag onder de mensen en hij vindt het interessant hoe zij de wereld zien en wat hen drijft.