Er is veel verdeeldheid in Breukelen onder de winkeleigenaren die mee doen aan Black Friday. Zo vinden de winkeleigenaren dat er weinig tot geen extra opkomst is “Niemand vraagt ernaar”.
Tijdens Black Friday bieden winkeleigenaren grote kortingen en aanbiedingen aan om zo hun producten aantrekkelijker te laten lijken. De consument maakt er graag gebruik van om zo nog voor de feestdagen te kunnen profiteren van de scherpe prijzen.
Black Friday is over komen waaien uit Amerika naar Nederland na een TikTok die viraal ging in 2015.
Maar populariteit aan massaproductie in Amerika betekent niet dat de virale marketingtruc aanslaat bij de stugge Nederlanders.
Volgens I&O research maakte 56% van de Nederlanders in voorafgaande jaren geen gebruik van Black Friday. Ook Winkels in Breukelen zijn teleurgesteld over de opkomst: ‘Niemand vraagt er naar, je merkt geen verschil’ aldus Reflex Casuals.
Zo voelt de een zich opgedrongen ‘omdat de grote winkelketens het ook doen’ en voelt de ander een vorm van vrij gezindheid “ach de feestdagen komen eraan, het geen wat ik niet verkoop doe ik cadeau aan de mensen die het minder breed hebben.” Aldus Eras Design.