Stichtse Vecht

Opkomst bij stembureaus Stichtse Vecht lager dan vorige Tweede Kamerverkiezingen

De Tweede Kamerverkiezingen zijn weer achter de rug. Ook in Stichtse Vecht hebben mensen hun stem uitgebracht, maar de opkomst was dit jaar lager dan bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021.

“81,84% van de stemgerechtigden in Stichtse Vecht zijn deze keer naar de stembus gekomen.”, vertelt Rina Hensbergen, communicatieadviseur Verkiezingen, in de OVVO-hal in Maarssen. Dat is een iets lager opkomstpercentage dan in 2021, toen ging namelijk 81,93% van de stemgerechtigden in Stichtse Vecht naar de stembus. Waarom het percentage dit jaar lager is blijft voorlopig onduidelijk.

“We merkten dat rond het avondeten, na de werkdag, veel mensen kwamen stemmen.”, vertelt Rina. “De rijen waren op dat moment wat langer bij de stembureaus.” Bij grote stembureaus bleef het druk tot negen uur ‘s avonds, bij kleine stembureaus bleef het rustig. Na negen uur begon het tellen van de stemmen.

“Door een nieuwe telmethode, de craft methode, ging het erg goed tijdens het tellen van de stemmen.”, laat Rina weten. “Ik heb van veel vrijwilligers gehoord dat deze nieuwe methode meer rust gaf, daardoor verliep het tellen ook een stuk soepeler.”

Loïs van Beeren

Loïs van Beeren is 19 jaar oud en woont in Zwanenburg. Ze studeert journalistiek aan Hogeschool Utrecht en maakt wekelijks een productie voor SvJ Stichtse Vecht. Ze heeft een grote interesse in sociologie en maatschappelijke thema’s. Naast schrijven houdt zij ook van lezen, muziek luisteren en reizen.