Stichtse Vecht

Nieuw muzikaal kinderorkest PiMM! gestart in Breukelen

De eerste kennismaking en muziekles van PiMM!-orkest Stichtse Vecht

Onlangs was de start van het nieuwe kinderorkest genaamd PiMM! in basisschool De Bijenschans in Breukelen. Het PiMM!-orkest Stichtse Vecht is een nieuw en uitdagend orkest voor kinderen vanaf acht jaar die het leuk vinden om samen muziek te leren maken. De kinderen werken de komende elf weken toe naar een eindconcert dat op vrijdagavond 7 juni gaat plaatsvinden.

Het spelen van een instrument is goed voor de ontwikkeling van de motoriek en cognitieve functies van een kind. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit St. Andrews in Schotland dat in 2008 aan het licht kwam. Het vroeg in aanraking komen met het maken van muziek draagt bij aan de ontwikkeling van goed kunnen luisteren en heeft een groot effect op het ontstaan van betere hersenverbindingen.

Plezier in Muziek Maken
Het net nieuw gestarte kinderorkest PiMM! staat voor Plezier in Muziek Maken, waarin wij kinderen willen laten ontdekken dat muziek een fantastisch hobby is’ vertelt Bert de Graaf, instrumentenbeheer Orkest SDG Tienhoven. Door middel van deskundige leiding leren kinderen noten lezen en deze vervolgens te bespelen. Kinderen kunnen daarbij zelf kiezen welk instrument zij willen bespelen. Zo kunnen zij een keuze maken uit de trompet, bugel, bariton of trombone. Het kinderorkest is tevens ook een soort kweekvijver voor het huidige jeugdorkest van Orkest SDG Tienhoven. Als kinderen het echt leuk vinden om samen muziek te maken, dan kunnen zij doorstromen in ons jeugdorkest en wellicht later naar ons grote orkest. Op deze manier hebben ze een muzikale hobby voor het leven’ vult de Graaf aan.

Muzikale samenwerking
Het PiMM!-orkest wordt in gemeente Stichtse Vecht georganiseerd door Orkest SDG Tienhoven, dat samenwerkt met Leerorkest Stichtse Vecht en basisschool De Bijenschans in Breukelen. Leerorkest Stichtse Vecht, dat onder andere gevestigd zit in bassischool De Bijenschans, wilt alle kinderen de kans geven om samen muziek te maken en verzorgt daarom de kennismaking met muziek. De Graaf: ‘Namens Orkest SDG Tienhoven stellen wij onze muziekinstrumenten ter beschikking aan hun leerorkest’. De keuze om de muzieklessen van het PiMM!-orkest op deze school te laten plaatsvinden, is erg functioneel door de faciliteiten. ‘Wij kunnen hier namelijk gebruik maken van een klaslokaal en van onze instrumenten die wij hier al ter beschikking stellen’ vertelt de Graaf. Daarnaast sluiten de muzieklessen goed aan, aan de schooltijden van de basisschool. Zo kunnen kinderen meteen door naar hun muziekles.

Verrijking voor kinderen
Op basisschool De Bijenschans leren kinderen vanaf groep vijf onder schooltijd al muziek maken. Voor ongeveer vier jaar leren de kinderen een muziekinstrument spelen. Volgens Jacqueline de Heer, directeur basisschool De Bijenschans, is het een mooie kans en aansluiting voor kinderen om na school nog meer met muziek bezig te zijn. ‘Muziek is een verrijking wat je als kind meeneemt in de toekomst en waarin je zelf kunt ontdekken wat precies bij jou past en waar je van geniet’ aldus de Heer.

De kop is eraf
Naast kinderen van basisschool De Bijenschans, kwamen ook kinderen van andere basisscholen in gemeente Stichtse Vecht donderdag bij elkaar voor de eerste kennismaking en muziekles. Dit werd gegeven onder leiding van dirigent Maud Lavrijsen. ‘Ik vind het fijn dat kinderen kunnen ontdekken dat het leuk is om in aanraking te komen met muziek. Daarnaast kan muziek maken voor kinderen een goede uitlaatklep zijn’ vertelt Lavrijsen. Na de les kwamen de kinderen het klaslokaal uit en werden de wandelgangen gevuld met reacties als: ‘Het was echt superleuk’ en ‘Wanneer is de volgende les?’.

Positieve reacties
Dirigent Maud Lavrijsen was zeer positief over de eerste prestaties van de kinderen. ‘Ze waren verbazingwekkend goed en pikte het echt heel goed op. Aan de inzet van de kinderen zag je ook echt dat ze het erg leuk vonden om hier te zijn, daardoor was het niveau meteen best hoog’ aldus dirigent Maud Lavrijsen. Tijdens de aanmeldingen van het nieuwe PiMM!-orkest ontving Orkest SDG Tienhoven van meerdere ouders al positieve reacties. Bert de Graaf, instrumentenbeheer Orkest SDG Tienhoven: ‘Zij vinden het net als wij leuk dat hun kinderen de mogelijkheid krijgen om via het kinderorkest in aanraking te komen met muziek’.

Verslaggever Femke Spits was op donderdagmiddag 29 februari aanwezig bij de start van PiMM!-orkest Stichtse Vecht. Na de kennismaking en muziekles sprak zij met dirigent Maud Lavrijsen over de weg naar het grote eindconcert dat gaat plaatsvinden op vrijdag 7 april.