Stichtse Vecht

Kerstmarkt in de Ark, ‘in een woord, gezellig’

kraampjes van de kerstmarkt in Ark

Onder de fonkelende lichtjes van de kersmarkt komt de magische kerstsfeer echt tot leven. Het geluid van kersliederen en geklets vult de zaal.

Het was een frisse avond, de geur van oliebollen, koffie en warme chocolademelk was het eerste dat ik rook toen ik de zaal binnenstapte. De kerkzaal was versierd met fonkelende lichtjes, kleurrijke vooral rode kerstversieringen. Toen ik tussen de kraampjes liep vielen mij veel verschillende dingen op, er waren natuurlijk veel kerstspullen, kerstballen, kerstmutsen, kerstsokken, kerstservies en nog veel meer. Maar er lagen niet alleen kerstpullen, er waren kraampjes met puzzels, cd’s, en ook dvd’s over bekende bijbel figuren zoals; Jesaja, Abraham, Mozes, David en meer.

Een koor, met bladmuziek en al stond op een podium in de kerkzaal en begon vrolijk en harmonieus “Let It Snow” te zingen. Een pianist begeleidde het koor. Als je dan even de zaal uitliep was het was rustiger, mensen waren koffie en thee aan het drinken, en sommigen hadden er nog een versgebakken oliebol bij. Wat mij op viel was een bord waarop stond ‘Kerstbroden. 2 Kerstbroden 10 euro’.

‘De sfeer is druk, mensen hebben ons weten te vinden he?’ Ondanks de drukke sfeer vertelde Karin mij dat zij het erg gezellig vindt. ‘In een woord gezellig.’ Is hoe Karin de sfeer hier beschrijft, ze is niet de enige die er zo over denkt. ‘Het is heel leuk en er zijn ook best wel veel mensen geweest.’ Vertelt Vera, het lijkt erop dat de sfeer hier op de kerstmarkt veel mensen aantrekt, dat was zeker te zien aan de volle zaal.

Coördinator Anneke Velthuijsen vertelt mij dat deze kerstmarkt niet alleen voor de gezelligheid is maar ook iets anders. ‘Voor de kerstmarkt hebben we als goed doel het activiteitencentrum van Zebraspoor.’  Anneke legt enthousiast uit wat er allemaal gebeurd met de opbrengsten van deze kerstmarkt. Niet alleen is het dus een plek voor feestelijk vermaak, maar ook een plek voor liefdadigheid.

Luister hier naar de audio reportage en interviews van Isabel Creemers over de kerstmarkt in de Ark.

Vitoya Finisie

Ik ben Vitoya Finisie en kom uit Almere maar ben oorspronkelijk geboren in Enschede. Ik ben altijd al heel nieuwsgierig geweest en vond daarom de opleiding journalistiek wel bij mij passen. Ik vind het heel leuk om naar verschillende soort mensen hun verhalen te luisteren, en ik geniet er dus ook echt van wanneer mensen open zijn om hun verhalen met mij te delen. Verhalen zijn overal te vinden en het zou mij dan ook heel leuk lijken, om in verschillende landen als journalist te werken.